"Бултекс 99": Уловена възможност
Пловдивската компания за работно облекло и лични предпазни средства е сред най-бързо растящите през 2020 г.
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
- Пловдивската компания за работно облекло и лични предпазни средства расте бурно с търсенето на маски, респиратори и подобни стоки в пандемията.
- Фирмената история започва с фамилен цех за платове в Златоград, който се разраства и с шиене на работно облекло.
- Компанията планира да разшири дейността си към Европа и да изнася не само ковид продукти.
Коронавирусът постави на колене цялата глобална икономика и нямаше бранш, който да не изпита трудности по един или друг начин през миналата година. Но някои фирми и сектори бяха позиционирани така, че на финала спечелиха от кризата. Пловдивската "Бултекс 99" е една от тях. Компанията за работно и защитно облекло и лични предпазни средства отчита ръст на приходите с 42.5% през 2020 г. до общо 88 млн. лв., като улавя възможността да увеличи производството и продава маски, респиратори и други средства за защита в пандемията. Доброто представяне води до план за разширяване на дейността към европейските пазари. Но реално тази година дружеството не очаква да достигне рекордните суми, отчетени през необикновената 2020 г.
Началото в Златоград
Историята на "Бултекс 99" започва от Златоград през 1993 г., когато Стефан Башев и вуйчо му Александър Митушев решават да се възползват от пазарна ниша в отговор на случаен въпрос от клиент къде може да намери багрен плат. Дотогава Митушев има малък цех за производство на трикотажни стоки, а Башев му помага с логистиката, докато се занимава с търговия с цигари и алкохол.
Първоначално Башев и Митушев започват да работят с платове. "Купувахме ги сурови от едни предприятия, багрехме ги в други и продавахме на фирми, произвеждащи работно облекло", коментира пред "Капитал" собственикът на "Бултекс 99" Стефан Башев.
Малко по-късно - към края на 90-те, започват да купуват суров памук от Гърция, който преработват до прежди и суров плат, а скоро след това създават и цех за производство на работно облекло в Златоград, като така затварят производствения цикъл - памук, прежда, плат, облекло. В момента двете страни на бизнеса са формално разделени - "Бултекс 99" е изключителен търговски представител и ексклузивен дистрибутор на произвежданите от "Бултекс" - Златоград (със собственик Александър Митушев), работни облекла.
Производствената база в Златоград се намира в промишлената зона в града и е разположена на обща площ 6000 кв.м с обособени технологичен отдел, кроялно отделение, шивашки цех, складове и други.
Първите работни облекла "Бултекс 99" насочва предимно за износ, но в началото на новото хилядолетие се ориентират към вътрешния пазар, като постепенно портфолиото на компанията се разраства и започват да предлагат и екипировки и лични предпазни средства. "С годините се утвърдихме като един от основните играчи на пазара за работно облекло и предпазни средства", коментира Стефан Башев.
Първият фирмен магазин за платове и работно облекло отваря в Пловдив, а скоро следват обекти и в други големи градове в страната. През последните десет години приходите на "Бултекс 99" нарастват от 28 млн. лв. на 88 млн., като инвестициите в разширението на бизнеса от дружеството финансират с банкови заеми.
Навсякъде в индустрията
Към края на 2020 г. "Бултекс 99" е работил с над 19 хил. корпоративни клиента, предлага повече от 5400 артикула работно облекло и лични предпазни средства за различни индустрии, които могат да бъдат намерени онлайн и в 22 търговски обекта в страната - в София, Пловдив, Стара Загора, Шумен, Девня, Плевен, Русе, Варна и други.
Производствената база е в Златоград, а основната административна, търговска и логистична база на дружеството е в Пловдив, като обектът е реновиран през 2020 г. Веригата за доставки е оптимизирана с въвеждането на специализирана система за обработване на поръчки и 10 хил. палетоместа, предвидени да обслужват онлайн търговията на компанията. Разширението на търговската площ е значително - от 6500 кв.м на 15 хил. кв.м. В изграждането на комплекса са инвестирани 7 млн. лв. Търговската площ е 10 хил. кв.м, като част от центъра представлява склад под митнически контрол, чрез който "Бултекс 99" оптимизира разходите си за мита, такси и ДДС при реекспорт.
Сред клиентите на компанията са големи и разпознаваеми фирми в България като "АЕЦ Козлодуй", КЦМ, "Билла България", "Карлсберг България", "Агрополихим" и други. През последните години "Бултекс 99" участва и в обществени поръчки за доставка на работно и защитно облекло в държавни дружества като НКЖИ и ТЕЦ "Марица-изток 2", като по тази линия общо в компанията са постъпили около 0.6 млн. лв. през последните две години, съдейки по справка в регистъра на обществените поръчки.
През годините от компанията налагат в България редица марки - лидери на международните пазари. Сред партньорите на дружеството са производители на работно и защитно облекло и артикули от световно ниво като италианските производители на работно облекло и обувки Cofra и Panda, полската Cerva, дистрибуторът на ръкавици Showa за Европа. Работят и с редица други брандове като Dunlop, Utility Diadora, Univet, Ansell, Puma Safety, Goldenfit, Giblor.
Освен че внася и дистрибутира външни марки за работно и защитно облекло за всички сектори в икономиката, "Бултекс 99" произвежда и собствени ръкавици под брандовете B Hold и B Safe, Keep an eye за очила.
"Създадената от фирмата ни търговска марка за облекло и обувки Stenso е добре позната на българския пазар", казва Башев. Зад Stenso стоят продукти за цялостна екипировка и лични предпазни средства. Това е и името, използвано за онлайн магазина на фирмата. "Бултекс 99" внася и търгува с маски и респиратори и преди пандемията, но логистичните проблеми в началото на кризата затрудняват много импорта и в резултат в портфолиото от собствени брандове влизат и маски и респиратори. Медицинските маски Sani Evo например са тествани в лаборатории в Италия и Испания (Eurofins) и се предлагат в Европа с Декларация за съответствие от "Бултекс99". Под бранда Stenso пък се произвеждат респиратори трета категория, които се сертифицират от AITEX, Испания, който е сред одобрените органи в ЕС да издава сертификати за лични предпазни средства.
"В момента работното облекло като визия и функционалност няма нищо общо с това, което беше преди 20 - 30 години. Сега по-скоро говорим за мода в този вид облекло, като в Б99 сме горди, че сме фирмата, диктуваща тази мода в България", казва Башев. "Все повече български работодатели осъзнават, че добре защитеният работник е по-производителен и спокоен в работата си, а това, че изглежда добре, носи допълнителен имидж за самото предприятие", допълва още той.
По отношение на суровините компанията внася стоки от Далечния изток, сред които Китай, Индия, Бангладеш и Пакистан. "Работим от години с надеждни доставчици, като качеството на изделията често е по-добро от това на европейски доставчици", отбелязва Башев.
Година, изпълнена с обрати
Изминалата година не минава леко за никоя фирма в България, но на финала резултатите в много браншове са относително добри. В "Бултекс 99" те са повече от добри - спецификата на бизнеса извежда компанията от кризата с 42.5% ръст на приходите спрямо 2019 г. до почти 88 млн. лв. в края на 2020 г., от които 15% постъпват от продажби на собствени брандове.
Но не всичко започва толкова леко. Затварянето на хотели и ресторанти заради наложените пандемични ограничения замразява продажбите на работно и защитно облекло, предназначено за този сектор. "Това ни накара да търсим нови възможности за развитие и се насочихме към производството на маски, респиратори и нови стоки, с които да излезем на европейския пазар", казва Стефан Башев.
Най-голям дял в структурата на продажбите на "Бултекс 99" заема работното и защитното облекло с 50%, казват от фирмата. На второ място с по една четвърт са защитните обувки и личните предпазни средства, където влизат ръкавици, височинна защита, дихателна защита, защита за глава и подобни. И докато някои продуктови категории остават на нивата от предходната година, продажбите на стоки като маски, респиратори, гащеризони за еднократна употреба (използвани в медицински заведения например) скачат със засиленото търсене и на практика извеждат фирмата благополучно от кризата. Продукцията е ориентирана предимно към износ, основно за европейските пазари.
"Клиенти от Европа продължават да ни търсят, защото разбраха, че в такива условия не могат да разчитат на страните от Азия заради предизвикателствата в транспорта и логистиката", отбелязва Башев пред "Капитал". Тази година стремежът на фирмата е да използва новосъздадените си контакти в чужбина за дистрибуцията на стоки, вече извън ковид гамата.
Диверсификацията и силната 2020 дават увереност на екипа, че могат да разширят дейността си извън страната. "С колегите ми считаме, че сме готови за по-големи предизвикателства в тази посока", казва Стефан Башев. Заложената средносрочна цел сега е до 5 години износът да заема около 50% от оборота. Сега той е около 10-15% от общия обем на продажбите на "Бултекс 99". Подобно разширение предполага и продължаващо развитие на още продукти.
1 коментар
Абсолютно логично, резонно, нормално, естествено е един човек да се вълнува от заплатата си повече от служебните задължения. За чест и слава не се работи.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.