🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Николас Ходак: С опаковките нашият сектор отдавна е тръгнал по пътя към декарбонизация

Генералният директор на UNESDA Soft Drinks Europe, пред "Капитал"

Николас Ходак - генерален директор на UNESDA Soft Drinks Europe
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Визитка

Николас Ходак е генерален директор на Съюза на европейските асоциации на производителите на безалкохолни напитки - UNESDA Soft Drinks Europe, от октомври 2019 г. Преди това е работил за IBM Europe, Ford Motor Company и General Motors. Притежава магистърска степен по "Европейска външна политика", бакалавърска степен по "Европейска и международна икономика" и бакалавърска степен по "Право".

Базираната в Брюксел UNESDA има 24 национални и 10 корпоративни члена. Приоритетните области в работата на Ходак са устойчивост (например опаковане, събиране), отговорност (например хранене, здраве, етикетиране) и конкурентоспособност (например данъчно облагане), които формират ядрото на целите на UNESDA за периода 2019 - 2024 г.

Как се отразяват войната в Украйна и инфлацията на европейската индустрия за безалкохолни напитки? Какви са ефектите върху този бизнес сектор?

Войната в Украйна, високата инфлация и нарастващите цени на енергията засегнаха цялата хранителна промишленост. При излизането от ковид се върнахме към нормална ситуация, продажбите отново се увеличиха, но очевидно инфлацията и високите цени на енергията оказаха влияние. Но нашият сектор се справя с промяната. Трябва да рационализира и ограничи инвестициите и да преосмисли проектите, в които инвестира, но оставаме твърди по отношение на ангажимента си към кръговата икономика. И все пак се нуждаем от по-голяма подкрепа от страна на правителствата. През последните 9 месеца европейската хранително-вкусова промишленост беше пренебрегната от плана на ЕС за възстановяване и устойчивост. Затова призоваваме за създаване на специален план на ЕС за устойчивост и инвестиции в хранително-вкусовата промишленост, които да са част от индустриалния план за Зелената сделка, който Европейската комисия публикува. Финансовите инвестиции са важни, но в същото време се нуждаем от правна рамка, която да ни дава сигурност при планирането.

Как се отразява трендът за здравословен начин на живот на бизнеса на производителите на безалкохолни напитки? Как те отговарят на тази тенденция?

Това е много вълнуващ елемент. Много сме близки с нашите потребители и е вълнуващо да видим как потребителите наистина променят поведението си. Това е нещо, което досега може би е било правено само от малцина, но сега е много по-забележимо при по-голяма група потребители и ние като сектор сме водещи в отговора на тези различни и нови изисквания на потребителите. Въвеждаме иновации, предлагаме на пазара нови продукти с нови вкусове, с намалено съдържание на захар, преформулирани, в по-малки опаковки, така че това е много вълнуваща област, в която с гордост мога да кажа, че като сектор сме водещи в подпомагането на европейците към по-здравословен начин на живот с балансирана и умерена консумация. Данните ни показват, че европейците реагират положително на нашата стратегия - както тук, в България, така и в цяла Европа.

Директива 2019/904 на ЕС относно намаляването на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда поставя изискване към производителите на безалкохолни напитки от 3 юли 2024 г. да предлагат продуктите си с прикрепени към бутилката капачки. Каква е готовността на европейската индустрия, и на българската в частност, да ги изпълни? Какви инвестиции са нужни, за да бъде изпълнено това?

Преди няколко години, когато се обсъждаше Директивата на ЕС за пластмасите, публикувахме проучване, което за съжаление показа много високи разходи за въвеждането на прикрепените капачки - разходи над 2.7 млрд. евро в Европа, но също така и допълнително използване на пластмаса и за съжаление отрицателно въздействие върху околната среда. Законът беше приет и сега сме изцяло ангажирани с неговото спазване. Въпросът не е дали трябва, или искаме да го направим. Законът е много ясен и от 3 юли 2024 г. трябва да сме сигурни, че нашите бутилки имат тези прикрепени капачки, така че ние сме фокусирани върху спазването му тук, в България, и в цяла Европа. Работим по стандартизацията на капачките и нашите членове, разбира се, с различна скорост вече въвеждат на пазара тези прикрепени капачки.

Директивата изисква също в PET пластмасовите бутилки за еднократна употреба да бъде вложен материал от рециклирана пластмаса - поне 25% до 2025 г. и минимум 30% до 2030 г. Как това е свързано с организация на депозитна система за бутилки, кенчета и кутии за еднократна употреба?

- Много е важно, че наистина се прави връзка между целите за увеличаване на количеството рециклирано съдържание в нашите бутилки и депозитните системи. За да можем да увеличим рециклираното съдържание, трябва да имаме достъп до повече рециклирани материали. Днес 70% от рециклирания материал, идващ от нашите бутилки, е downcycled, тоест се използва за текстил, автомобили и други продукти и след това не може да се използва повторно. Схемите за събиране на опаковки ни позволяват наистина да затворим кръга и да гарантираме, че индустрията има достъп до този материал като приоритетна или с право на първи отказ.

За нас Словакия е един от най-добрите примери в Европа. Тя е най-новият пример, който стартира миналата година. Словашкият опит показва, че депозитните системи работят. Процентът на събираемост се е повишил значително и има система, чрез която производителите на напитки като задължен отрасъл, финансиращ схемата, имат отново достъп до своите материали, за да могат да ги използват в новите си бутилки. А това е важно за всички производители на напитки, но особено за малките и средните предприятия, които днес се конкурират с големите текстилни, автомобилни и козметични фирми, а нямат нужните ресурси и затова тази система им дава много по-добър и справедлив достъп до материалите.

Как оценявате българската индустрия за безалкохолни напитки - кои са нейните предимства, каква е нейната готовност да отговори на европейските изисквания за чиста околна среда?

От посещението ми тук и от контактите ми с българската индустрия за безалкохолни напитки стана ясно, че споделяме обща визия, изградена около два стълба - кръговрат на опаковките и по-здравословен начин на живот за потребителите. Българската индустрия е напълно ангажирана с постигането на тези визии и ежедневно инвестира в тези две области. Например почти всички опаковки в България могат да се рециклират, така че сме изцяло фокусирани върху постигането на тези цели. Аз съм много оптимистично настроен. Мисля, че сме в много добра позиция, но както вече казах, ще ни е необходима и държавна подкрепа, било то чрез финансови инвестиции или чрез създаване на правна рамка в определени области като депозитните системи. И накрая - ще бъде важна и подкрепата на хората. Не можем да постигнем тези цели без подкрепата на хората, а вълнуващата част от нашата индустрия, включително и тук, в България, е, че ние сме много близо до нашите потребители. Постоянно комуникираме с потребителите и гражданите, за да сме сигурни, че отговаряме и на техните нужди и че могат да бъдат част от процеса.

Има ли потенциал да се развие схемата за връщане на празни пластмасови бутилки срещу ваучер за пазаруване, която прави първи опити в България?

Разбирам, че тук има пилотен проект в Lidl и Kaufland. Той ще ни даде ценна информация за реакцията на потребителите и за предпочитанията им, но трябва да сме сигурни, че пилотните проекти са изградени в правната рамка на депозитните системи, така че аз приветствам тези инициативи. И все пак ние работим паралелно по правна рамка, затова мисля, че трябва да сме сигурни, че тези пилотни проекти също действат в тази правна рамка. Но, да, те ще ни донесат ценна информация.

Възможно ли е да видим по-значително завръщане на стъклени бутилки за многократна употреба и кои са добрите примери за този подход?

Мисля, че е много трудно да се отговори на този въпрос, тъй като днес разделението на опаковки в нашата индустрия на европейско ниво е 70% от PET бутилки, 20% от алуминиеви кутии и около 7% от стъкло, а останалото са други опаковки. От тези 7% стъкло по-голямата част е в хотелиерството и ресторантьорството. В нашия сектор, може би за разлика от сектора на натуралните минерални води, има силен фокус върху PET бутилките и алуминиевите кенчета в отговор на търсенето на потребителите, но също така и поради екологичния отпечатък на тези опаковки. Така че мисля, че е много трудно да се каже, че стъклото за многократна употреба ще се върне. Мисля, че, да, тези бутилки очевидно ще продължат да бъдат много важни в хотелиерството и ресторантьорството, но дали ще се върнат в традиционната търговия на дребно е много трудно да се отговори на този етап.

Как виждате пътя към декарбонизацията на индустрията за безалкохолни напитки?

Когато говорим на тази тема, изключително важно е да се разбере, че декарбонизацията се постига чрез разглеждане на всички елементи на нашия екологичен отпечатък, а опаковките, които използваме, са голяма част от този екологичен отпечатък заедно с производството, логистиката, създаването на самата напитка, но опаковките представляват над 40% от екологичния отпечатък на някои компании. Затова инвестираме в много различни елементи за намаляване на въглеродния отпечатък на опаковките. Например - очевидно в намаляване на количеството опаковки, които използваме, минимализиране на опаковките, които използваме, създаване на кръговрат чрез повторна употреба на опаковките и инвестиране в опаковки за многократна употреба. Така че пътят към декарбонизация е път, който сме започнали отдавна с нашите опаковки. Разбира се, сега обхващаме и другите елементи на нашия бизнес и аз съм много оптимистично настроен за нашата индустрия, че не само ще постигне целите на Европа за нетни нулеви емисии до 2050 г., но и ще успеем по-рано чрез инвестициите, които правим.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

Все още няма коментари
Нов коментар