Да осиновиш дърво

Испанската платформа CrowdFarming предлага да си осиновиш дърво и да получиш продукцията от него

На почти всички маслинови дръвчета в плантацията Campillo de Julia, намираща се в близост до Валенсия, висят табелки с имена и дата на осиновяване.
На почти всички маслинови дръвчета в плантацията Campillo de Julia, намираща се в близост до Валенсия, висят табелки с имена и дата на осиновяване.
На почти всички маслинови дръвчета в плантацията Campillo de Julia, намираща се в близост до Валенсия, висят табелки с имена и дата на осиновяване.
На почти всички маслинови дръвчета в плантацията Campillo de Julia, намираща се в близост до Валенсия, висят табелки с имена и дата на осиновяване.
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Испанската платформа CrowdFarming предлага да си осиновиш дърво и да получиш продукцията от него.
  • Компанията си поставя за цел да се построи най-честната и ефективна верига на доставки и да се намалят загубите на храна.
  • Създадена през 2017 г., тя бързо се превръща в пазарен лидер в европейската farmer-to-customer индустрия.

Джейми Оливър или Оливия? Кое име отива повече за маслиново дръвче, растящо някъде в Испания? Или може би Франческа, или пък Берта? Изборът е изцяло ваш, поне ако станете осиновител на дървото.

На почти всички маслинови дръвчета в плантацията Campillo de Julia, намираща се в близост до Валенсия, висят табелки с имена и дата на осиновяване.

На края на сезона осиновителите, живеещи в Германия, Франция, Италия и къде ли още не из Европа, получават пратка от испанската ферма - 5 литра зехтин в два контейнера от собствената си реколта, както и писмо с разяснения как е преминало прибирането й и инструкции как да запазят зехтина за по-дълго. Когато поискат, осиновителите пък могат да посетят лично маслиновото си дърво в плантацията и да съберат впечатления и слънце.

"Когато последния път си купихте портокали в магазина, знаехте ли откъде са? А знаехте ли как се казва фермерът, отгледал портокалите", пита Гонсало Урколо малко преди да покаже как маслините от плантацията му се пресоват и стават на зехтин.

Гонсало е един от четиримата създатели на платформата CrowdFarming. Създадена през 2017 г., тя бързо се превръща в пазарен лидер в европейската farmer-to-customer индустрия. CrowdFarming е платформа за директна връзка между производителя и крайния потребител на земеделската продукцията. Структурата на CrowdFarming осигурява на фермерите логистика, обслужване на клиенти, пакетиране и маркетинг. Посредством системата за осиновяване клиентът финансира отглеждането на дървото, като в замяна получава продукцията от него.

Така се прескачат редица посредници по дългата логистична верига, преобръщайки цялата непрозрачна хранителна система. Целта е амбициозна - да се построи най-честната и ефективна верига на доставки за всички участници и да се намалят загубите на храна.

Портокаловата революция

Преди маслините обаче са портокалите. Заедно с брат си Габриел Гонсало влиза в земеделието, след като поемат портокаловата градина от дядо си през 2010 г.

"Дядо ми цял живот отглеждаше портокали. Никога не е имал забележки за качеството на продуктите си освен от търговците в супермаркетите. Те винаги се оплакваха, винаги се опитваха да поддържат цената ниска", казва Гонсало пред медиите.

"Учих логистика и направих някои проучвания за хранителната верига. Стигнах до извода, че веригата е скъсана. Всъщност мисля, че това е най-неефективната верига в света. Ние използваме ценни природни ресурси, за да отглеждаме храна, която никога няма да бъде консумирана поради огромните хранителни отпадъци", обяснява той. Така в Европа губим по 100 млн. тона храна на година, което е една трета от цялата продукция, изчислява той.

Габриел има опит в създаването на уебсайтове. Идеята за CrowdFarming се ражда през 2010 г., когато братята основават Naranjas del Carmen, позволявайки на хората да осиновят портокаловото дърво и да получат реколтата му у дома. Поради огромния успех братята решават през 2017 г. да стартират CrowdFarming, за да повторят този модел сред повече биопроизводители и потребители в Европа.

С ритъма на природата

От CrowdFarming смятат, че ценовата конкуренция е превърнала продуктите в стока, за която само цената е от значение, но не как е била отгледана. Потребителите свикнаха и с продукти, които са налични през цялото време на годината и изглеждат еднакво. Това е принудило фермерите да се стремят към все по-голяма продуктивност, за да оцелеят, или да напуснат сектора. Второто се случва с мнозина, а първото довежда до изтощение на почвата от употребата на различни химикали.

Приложенията за доставка на храна гарантират поръчката да пристигне максимално бързо и в последно време всички усилия са фокусирани именно в последната миля на доставка, като накрая на веригата остава и решаването на проблема с отпадъка. От CrowdFarming обаче искат да направят революция в първата част от веригата.

"От момента, в който някой откъсне портокала може би във Валенсия или може би в Южна Африка или Мароко, до момента на покупка в супермаркета минават средно три седмици, и то в сезона", казва Гонсало. С CrowdFarming обаче портокалите не са в някой склад някъде в Северна Европа, а висят на дървото. Ще бъдат набрани на следващия ден и доставени до няколко дни, като това е и единственият случай, в който портокалите пътуват.

"Вече не продаваме насипни портокали. Вместо това може да осиновите портокаловото дърво и плодовете се берат от вашето дърво. Това предотвратява неефективността", казва Гонсало.

Така от CrowdFarming се опитват да решат няколко проблема, опитвайки се да върнат часовника назад до начина, по който са се случвали нещата преди. Стимулира се биологичното и регенеративно земеделие без агрохимикали, които да деградират почвата. Потребителите от своя страна получават пълна прозрачност и осведоменост за ритъма на природата и разнообразието й. Тоест не можем да имаме цялата храна през цялата година, защото тя не се произвежда през цялата година.

Цената на фермерите

За фермерите пък CrowdFarming води до по-справедливи цени и финансова стабилност, като те могат да произвеждат според търсенето. Обикновено те отглеждат плодове и зеленчуци, без да знаят колко могат да продадат и на каква цена. При традиционната верига на доставки те знаят цената на продукта едва когато той ще бъде продаден, като така често са поставени в позицията да приемат за продукцията си много ниска цена, за да реализират поне някакъв приход на финала.

В платформата обаче те определят собствената си цена в началото на сезона, която се поддържа през целия сезон и им дава стабилност. Oт CrowdFarming обясняват, че 85% от производителите на цитрусови плодове, които работят с тях, казват, че техните маржове са по-добри, отколкото в традиционната верига за доставки.

Цената за осиновяване на дърво за годината през платформата е различна. Можете например да осиновите манго, портокал, маракуя за 30 евро, като срещу цената получавате продукцията от дървото, например минимум 10 кг манго. Мангото пристига на 2 пъти, като към цената за осиновяване се добавя и цена на доставка, например 20 евро на пратка, като системата изчислява доставката предварително преди осиновяването. Така например 10 кг. манго биха излязли общо 70.46 евро или за 14 лв. за килограм. Продукцията пътува с DHL, като България е в списъка на държави, докъдето може да се доставя. (От сайта може да се купуват и само кутии с готова фермерска продукция, включително сирена, ядки, хумус и т.н.) Идеята явно е достигнала и до Колумбия, като на сайта фигурират и няколко опции за осиновяване на дърво с кафе отвъд океана.

Този тип продажби им дават възможност да получат и по-добро признание и директна обратна връзка от клиентите, като тяхната продукция не е била смесена с тази на много различни фермери, използващи различни технологии на отглеждане. Така и те самите се адаптират или започват да използват най-добрите практики.

Фермите в числа

Структурата се развива успешно. Към момента в нея участват 245 производителя от 15 държави, като 180 от тях се занимават с биоземеделие. Площите, от които се продава земеделска продукция през CrowdFarming, са близо 19 хил. хектара. Броят на заетите е 148 - в Испания, Италия, Германия и Франция, както и още над 30 души в логистичния хъб CrowdLog. Броят на земеделските проекти пък е 593.

Предлагат се 130 различни продукта, като най-популярните са цитрусовите плодове, маслините и тропическите плодове, като авокадото например. Продукцията е пътувала под формата на 1.5 млн. пратки до над 30 държави в Европа, като доставките на фермите пътуват основно с DHL. През 2022 г. продадената продукция е 7500 тона и е на стойност 44.8 млн. евро. Броят на осиновителите през 2022 г. е 267 619.

През 2021 г. Triodos Food Transition Europe Fund влиза с миноритарен дял в CrowdFarming, като фондът инвестира съвместно с двама испански инвеститори - Q-Impact и Seaya Ventures.

Или любовта към несъвършения плод, който не е наличен винаги, печели последователи и всичко се развива с естествения си ритъм.

Все още няма коментари
Нов коментар