🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Авиацията също въвежда зелени горива

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Устойчивото авиационно гориво към момента е едва 1% от глобалния авиационен JET.
  • Той струва три до пет пъти повече от петролното гориво.
  • Увеличаването на производството му ще засили вечния конфликт за какво да се използва земята.

Virgin Atlantic Airways се подготвя за важен презокеански полет по-късно тази година. Това трябва да е първият трансатлантически полет между Heathrow, Лондон и JFK, Ню Йорк, изцяло на устойчиво авиационно гориво, по-известно като SAF (sustainable aviation fuel).

Тестовете със SAF са повсеместни. В началото на тази година A321neo излетя от централата на Airbus в Тулуза, Франция, като и двата му двигателя се задвижват от 100% несмесен SAF, като самолетът е следен отблизо от самолет за събиране на данни с мисията да натрупа информация за емисиите, различни от CO2. Boeing също не спира изпитанията с все по-големи проценти SAF и има споразумения за купуване на 21.2 млн. литра SAF, произведено от Neste за подпомагане на търговските му операции в САЩ до 2023 г., като това е двойно на количествата, използвани през предходната година.

Така нареченият екококеросин намалява отделяния въглероден диоксид с до 80% в сравнение с използването на изкопаемо реактивно гориво и до 2050 г. тези емисии могат да се елиминират почти напълно с напредването на технологията, смятат от Международната организация за гражданска авиация - ICAO. Въпросните горива могат да се правят от много източници - биологични отпадъци, дървесина, водорасли, масла за готвене и т.н.

Докато биодобавката в горивата отдавна се движи по пътищата, политането на биогоривото се оказа далеч по-трудна задача. Причините са няколко - самолетите трябва да бъдат адаптирани към използването на по-висок процент биогориво. Няма достатъчно производство, като повдига на нов глас стария конфликт за какъв тип насаждения е най-добре да се използват площите. A цената им към момента далеч надхвърля петролния им еквивалент.

Политането на SAF обаче активно ангажира в последно време компании от целия спектър на авиационния бизнес - гигантите в самолетостроенето, startup предприемачи, производители на горива, авиокомпании, летища и т.н.

Трудната зелена авиация

Самолетите са отговорни за повече от 2% от годишните глобални емисии от изгарянето на изкопаеми горива. Нещо повече - по-всяка вероятност ще ги увеличават, като прогнозите са за сериозен ръст на сектора през следващите десетилетия. Американският производител на самолети Boeing изчислява, че глобалната флотилия ще се увеличи почти двойно - от около 26 хил. през 2019 г. до 47 хил. през 2040 г.

Едновременно с това авиацията, за разлика от редица други генериращи емисии индустрии като производството, енергетиката или сухопътния транспорт, се оказа една от трудните за трансформация по пътя на нулевите емисии, като "технологията и икономиката на самолетостроенето правят декарбонизацията изключително трудна", пише Economist.

За постигането на целта - нулеви нетни емисии до 2050 г. - ще са необходими мащабни технологични трансформации и инвестиции, като промяната ще се случи на етапи. Неотдавнашен доклад на два мозъчни тръста - SEO Amsterdam Economics и Royal Netherlands Aerospace Centre, оценява необходимите инвестиции от сега до 2050 г. само в Европа на около 820 млрд. евро по цени от 2018 г. в допълнение към 1.1 трлн. евро, необходими за обичайната дейност.

До политането на водородните самолети, които Airbus обещава до 2035 г., и самолетите, задвижвани на батерии, по които работят различни стартъпи, устойчивото авиационно гориво (SAF) се явява ключов компонент, идващ в комбинация с новото поколение самолетни двигатели с 20% по-ниско потребление на гориво.

Начертаните изисквания на ЕС са за минимален SAF на летищата в ЕС да започва от 2% от общото доставяно гориво до 2025 г. и достигайки 70% до 2050 г.

Най-големият производител - финландската Neste, е произвел 125 млн. литра SAF през изминалата година при нужда от 450 млрд. литра през 2050 г.

Нуждата от SAF

Американският производител Boeing декларира, че до 2030 г. всички произведени от него самолети ще бъдат сертифицирани да летят на 100% на биогориво, но трябва да претърпят определени модификации.

Проблем за индустрията например са уплътненията на резервоарите, като ако те са били в контакт с фосилни горива и биват изложени след това на контакт с биогорива, с голям процент могат да започнат да пропускат.

Докато SAF е ключов фактор за декарбонизацията на авиацията, той представлява само малка част от текущото използване на реактивно гориво в световен мащаб. Към момента SAF е едва 1% от глобалния авиационен JET и струва три до пет пъти повече от петролното гориво. Така за постигането на целите през 2050 изчисленията на IATA показват, че ще са необходими 450 млрд. литра на година. Само за сравнение - на фона на огромните нужди от SAF по информация на Financial Times през последната година най-големият производител на устойчиво авиационно гориво - финландската Neste, е произвела 125 млн. литра SAF през изминалата година.

Голямо предизвикателство се явява наличието на достатъчни обеми изходни суровини. Готварското олио втора ръка не се произвежда масово в достатъчно големи количества. Нито пък битовите отпадъци и странични продукти от горското стопанство - две други потенциални суровини. Превръщането на хранителни култури в горива би спомогнало за постигане на още по-добри резултати, но е политически спорно в момент, в който цените на храните се покачват бързо.

Производство на хоризонта

Все пак разширяването на производството се случва и сега. Neste съобщава, че ще инвестира 1.9 млрд. евро, за да разшири и адаптира биопроизводството си в Ротердам и да увеличи капацитета си на 2.75 млрд. литра годишно.

Компанията преработва отпадъци, остатъци и иновативни суровини във възобновяеми горива и устойчиви суровини за пластмаси и други материали.

През 2022 г. приходите на Neste възлизат на 25.7 млрд. евро. Neste e водещият световен производител на устойчиво авиационно гориво и възобновяем дизел и разработва химическо рециклиране за борба с предизвикателството на пластмасовите отпадъци. Амбицията на Neste до 2030 г. e да превърне петролната рафинерия в Порвоо, Финландия, в най-устойчивата рафинерия в Европа, като въвежда възобновяеми и рециклирани суровини - например втечнена отпадъчна пластмаса, като суровини за рафинерията. Компанията е поела ангажимент да постигне въглеродно неутрално производство до 2035 г. и да намали интензивността на въглеродните емисии на продаваните продукти с 50% до 2040 г.

Съвместните планове

Другият недостатък е, че в момента този тип гориво струва 3 до 4 пъти повече от минералния JET и увеличаването на процента му в горивния микс следва да се разпредели в цената на билета на пътника. За решаване на всички тези належащи въпроси редица авиопревозвачи и енергийни компании обявиха съвместни планове за увеличаване на производството и намаляване на цените, като нискотарифните авиокомпании, които държат над половината пазар в България, са доста активни.

Нискотарифната авиокомпания Wizz Air съобщи, че съвместно с MOL, доставчик на гориво за летището в Будапеща, започват тестване на своята верига за доставки на устойчиво авиационно гориво с търговска цел в сътрудничество с Neste, летище Будапеща и RÜK (доставчик на авиационно гориво). По време на теста на SAF трите най-нови самолета Airbus A321neo на Wizz Air са били заредени с обща смес от 23.5 тона, съдържаща 37% чисто устойчиво авиационно гориво и 63% гориво Jet A1, като от компанията допълват, че и в момента Airbus A321neo може да лети с до 50% смес от SAF.

MOL Group е международна интегрирана компания за добив на нефт, газ и производство на нефтопродукти и търговия на дребно със седалище в Будапеща. От 2021 г. насам в рафинерията на р. Дунав растителни масла, използвани масла за готвене, и животински мазнини се преработват заедно с петролните компоненти, а от 2011 г. насам използвано олио за готвене може да се предава във веригата бензиностанциите на MOL.

Ryanair и глобалната енергийна група Repsol пък подписаха Меморандум за разбирателство за усъвършенстване на доставките на устойчиво авиационно гориво на летищата, на които каца Ryanair в Испания и Португалия. От авиокомпанията изчисляват, че това споразумение с Repsol дава на Ryanair достъп до над 155 хил. тона SAF между 2025 и 2030 г., което стига за захранването на над 28 хил. полета между Дъблин и Мадрид и ще спести приблизително 490 хил. тона емисии. Целта на Ryanair е да използва 12.5% SAF до 2030 г. и нулеви нетни емисии до 2050 г.

Форматите се разрастват, като в началото на юни от Wizz Air съобщиха, че международен консорциум ще инвестира 50 млн. долара в startup компанията CleanJoule за ускоряване на производството на устойчиво авиационно гориво. Събраните средства ще доразвият технологията на базираната в САЩ CleanJoule за производство на икономически по-изгодно устойчиво авиационно гориво; инвеститорите включват Indigo Partners, GenZero, Cleanhill Partners, Frontier Airlines, Wizz Air и Volaris. Като част от инвестицията на консорциума Wizz Air, Frontier Airlines и Volaris са подписали споразумения за купуване на до 90 милиона галона устойчиво авиационно гориво, а ръководителите на Indigo Partners ще получат и място в борда на директорите на CleanJoule.

Летищата също са важна част от целия процес на трансформация, като летището в Амстердам Schiphol например дава известни отстъпки, за да стимулират използването на SAF от страна на авиокомпаниите

Все още няма коментари
Нов коментар