🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

С най-големия соларен парк в България превръщаме мрежата на Yettel в зелена

Михаела Калайджиева, главен директор "Корпоративна политика" на "Yettel България"

Михаела Калайджиева, главен директор "Корпоративна политика" на "Yettel България"
Михаела Калайджиева, главен директор "Корпоративна политика" на "Yettel България"
Михаела Калайджиева, главен директор "Корпоративна политика" на "Yettel България"
Михаела Калайджиева, главен директор "Корпоративна политика" на "Yettel България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Михаела Калайджиева е главен директор "Корпоративна политика" на "Yettel България" и има над 20 години опит в сферата на правото, регулациите и телекомуникациите. Отговаря също за ESG политиките на телекома и има централна роля в разработката на петгодишната стратегия за устойчиво развитие, която телекомът обяви в края на миналата година. Като част от PPF Telecom Group, която през 2022 г. се ангажира публично да определи цели за редуциране на емисиите на парникови газове, Yettel работи и над редица мерки, целящи редуцирането на въглеродния отпечатък на компанията.

Много хора не си дават сметка, но електрическата енергия за мрежите на телекомите е един от основните източници на въглеродни емисии при тези компании. Yettel обаче е намерила решение на този проблем - чрез договор за купуване на зелена енергия. Как и защо стигнахте до това решение? Подобни сделки все още са рядкост за местния пазар.

Големите бизнеси имат и голяма отговорност към планетата и хората и нашата работа не бива да е свързана само с предлагането на стоки и услуги, но и с отношението към ресурсите и потреблението като цяло. Като един от лидерите в телекомуникациите в страната ние ясно и категорично поемаме този ангажимент. В изпълнение на един от стълбовете в нашата стратегия за устойчиво развитие - грижата за околната среда, намерихме решение, с което правим решителна стъпка в посока декарбонизация. Чрез доставка на електроенергия от най-големия соларен парк в България, който се намира във Верила планина, вече захранваме над 85% от телекомуникационната ни мрежа с енергия от възобновяеми източници.

Какви точно ще са ефектите от споразумение за купуване на енергия?

Мащабният проект включва изграждането на 124-мегаватовата фотоволтаична централа в близост до южния склон на Верила планина, до Дупница. Тя е разположена на площ от 130 хектара площ и включва над 220 хил. соларни панела. Първоначалните ни прогнози показват, че захранвайки мрежата си, както и голяма част от операциите (офиси, магазини), със слънчевата енергия от този парк, ще успеем да спестим над 33 хиляди тона въглеродни емисии годишно, равняващи се на емисиите, отделени от 6450 домакинства за същия период.

Доколко с превръщането на мрежата в зелена обаче ще се постигнат целите за устойчиво развитие на групата?

Програмата за намаляване на парниковите емисии, която градим с групата, ще е в пълно съответствие с критериите за оценяване на Инициативата за научно обосновани цели Science Based Targets (SBTi), както и с целите на ЕС за повишаване на дела на възобновяемата енергия до 42.5% към 2030 г. Очакваме чрез сделката за доставка на зелена енергия да намалим вредните емисии в техните три обхвата: в обхват 1 (емисии от използвани горива) и обхват 2 (емисии за закупуване на електричество) - със съответно около 60% спрямо емисиите от 2021 година; а в обхват 3 (останалите емисии, например от дейността на доставчиците, както и емисии, които потребителите отделят по време на използване на услугите и продуктите на компанията) - с близо 35%.

Друга важна стъпка към въглеродната неутралност е отговорното управление на отпадъците и развитието на модела на кръговата икономика. Какви мерки сте предприели в тази посока?

Това е тема, която е близка до нас още преди въвеждането на нашата ESG политика, защото имаме дългогодишни усилия в тази посока. Разбира се, говорейки за отпадъци, ние се фокусираме там, където можем да имаме най-голямо въздействие - в темата за електронните отпадъци, които са най-бързо растящият тип отпадък в света. Още през далечната 2008 г. стартирахме национална кампания за събиране на електронни отпадъци, като оборудвахме всички наши магазини с пунктове за събиране на стари устройства. Миналата година стартирахме и мащабната кампания "Рециклирай и спести", с която мотивираме потребителите да предадат за рециклиране или поправка своите стари устройства. Щастливи сме, че кампанията бързо се превърна в една от най-разпознаваемите и успешните в страната в посока намаляване на електронните отпадъци. Нашата статистика сочи, че благодарение на засилената комуникационна кампания през 2022 г. броят на устройствата, събрани при закупуването на нови, е три пъти по-голям от събраните през 2021 г. Поставили сме си задача да не допуснем поне 127 тона електронни отпадъци да попаднат на сметището до 2028 г.

В допълнение на нашите усилия по темата тази година станахме първият оператор, който предложи три години безплатна гаранция вместо стандартните две за всички смартфони, купени от нас. Така помагаме на клиентите ни да удължат живота на любимите си устройства.

Наблюдаваме и тенденцията за декарбонизацията на икономиката да помагат т.нар. Internet of things (IoT) решения, които чрез събиране и обработване на данни и управление на софтуер предоставят умни решения за процеси от ежедневието ни. Работите ли вече по такива проекти?

В компанията залагаме и множество практики за устойчивост, с които оптимизираме разхода на енергия. Често те излизат извън рамките на Yettel заради своята висока ефективност и стават част именно от нашата IoT програма. С нея ние използваме потенциала на технологиите и професионализма на нашите отлични експерти, за да създаваме решения за подпомагане на обществото и бизнеса във всекидневните им предизвикателства. Така клиентите ни пестят ценни ресурси, намаляват своя въглероден отпечатък и внедряват успешни ESG практики в дейността си. Мога да дам пример с услугата Smart monitoring, която следи и оптимизира потреблението на основни ресурси като ток, вода, отопление. Вече имаме повече от 140 крайни точки, където се прилага услугата, като сред тях са хотели, ресторанти, детски градини. Приемаме създаването на подобни решения за наша отговорност, която също сме заложили в стратегията си за устойчиво развитие - да разработваме по едно дигитално решение годишно, подпомагащо устойчивия начин на живот.

Какво ще е бъдещето на мобилните услуги в контекста на Net Zero целите?

Множество проучвания показват, че именно телекомуникационните компании демонстрират най-голяма ангажираност към климатичните промени, това сочи и докладът Global Mobile Trends 2023 за телекомите в Европа. Към момента усилията са насочени основно към намаляването на въглеродните емисии чрез използването на енергия от възобновяеми източници, но със сигурност предстои да видим и много иновации, защото непрекъснатото развитие на технологиите дава в ръцете ни нови решения за справяне с предизвикателства, които само допреди няколко години сме считали за непреодолими.

Тенденцията е значително увеличаване на живота на мобилните устройства, както и изработването им от рециклирани материали, следвайки правилата на екодизайна, което ги прави по-предпочитани от хората с отношение към устойчивостта. Като телеком с лидерски позиции на пазара ще продължим да сме двигател на промяната към по-устойчиво бъдеще. Превръщането на мрежата ни в зелена е само една от крачките към по-сигурното и по-доброто ни утре.