🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

2022 ще е годината на правилните умения и подготовката за бъдещето

Джейсън Кинг, главен изпълнителен директор на "Tеленор България"

2022 ще е годината на правилните умения и подготовката за бъдещето
2022 ще е годината на правилните умения и подготовката за бъдещето
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Джейсън Кинг е главен изпълнителен директор на "Tеленор България". Има над 20-годишен опит в глобални телекомуникационни компании в Централна и Източна Европа. Кинг е заемал различни мениджърски позиции във Vodafone, Deutsche Telekom, UPC Liberty Global и VEON и е изпълнявал консултантски роли в CME (собственик на bTV) и Telenor Denmark.

Какви бяха предизвикателствата за телекомите през 2021 г. и как ще продължи да се развива индустрията през 2022 г.?

През последните две десетилетия в телекомуникациите наблюдаваме сериозна битка и опити за доминиране на редица пазарни сегменти, сред които съдържанието, дистрибуцията и технологичните платформи. С времето обаче телекомуникационният сектор видя, че е трудно да управляваш съдържание, а с навлизането на 5G приоритетите значително се променят, което води и до промени в т.нар. вертикална интеграция. В същото време телеком индустрията вече няколко десетилетия е в основата на редица иновативни пробиви. На първо, място потребителските очаквания в свят, в който изцяло дигитални компании поставят нови стандарти за гладко онлайн преживяване. На второ място, промените в бизнес моделите благодарение на технологии като изкуствен интелект, big data и интернет на нещата, които променят доставката на услуги и моделите за създаване на стойност.

Тези и други фактори поставиха на изпитание бизнес стратегиите на телекомите. Мнозина отговориха на тези предизвикателства с микс от мерки за ефективност, дигитализиране, структурни промени и подобрения в продуктивността. Всъщност голяма част от тях се разшириха в нови индустрии като телевизия и доставка на широколентов интернет. Още преди COVID ерата този подход обаче започна да губи ефективност, защото най-печеливша се оказа стратегията, фокусирана изцяло върху променените потребителски очаквания и пътеки на потребление, в които дистанционното, безжичното, дигиталното са на първо място. През последните две години операторите доказаха своята роля и умение да се адаптират бързо, да взимат решения и да отговарят на предизвикателствата. Телекомите помогнаха на хората да останат свързани, да работят, да бъдат (виртуалната) тъкан в семейството, а и на бизнеса.

За да продължат да бъдат определящ фактор в живота на хората обаче, операторите трябва много ясно да начертаят телекома на бъдещето, които отговаря на всички очаквания на бизнеса, на технологичния свят и на хората изобщо. Оттам е необходимо лидерите да вземат онези решения, които фундаментално да променят ДНК-то на организацията, така че тя да е готова за предизвикателствата, които ерата след пандемията носи.

В постковид епохата, и особено през 2022 г., смятам, че ще продължим да наблюдаваме още по-сериозни инвестиции в инфраструктура и клиентско преживяване. В този смисъл смятам, че приоритетите на технологичните лидери трябва да се фокусират върху няколко ключови области: доверието в бранда, стратегическа диференциация, ефективност на операциите и, разбира се, увеличаване на стойността, което от своя страна очаквано ще доведе и до ръст в приходите. Освен това може би най-голямото предизвикателство за телекомите всъщност е създаването на условия за културната промяна, която адресира нуждата от динамични умения и създаването на среда, в която концепцията за "учене през целия живот" има централна роля.

Какво означава това на практика за телеком бизнеса?

- Тези ключови области дават поле за развитие на бизнеса по начин, който да е устойчив и разбираем не само за нашия дългосрочен актив - клиентите, но и за други заинтересовани страни като инвеститорите и нашите акционери. Да вземем за пример бранда. На практика един бранд описва обещанието, което имаме към всички наши клиенти, служители и инвеститори. Брандът обхваща емоционалната стойност, вдъхновението и е публичното лице на една бизнес стратегия. Ето защо изграждането на доверие и запазването му е от ключово значение за телеком бизнеса. Към това можем да добавим и стратегическите отличителни черти, чрез които операторите се опитват да създадат обяснимо и конкурентно предимство и да влияят върху поведението в стойностната верига. Тук включвам стратегията за позициониране, програмите за иновации и като цяло концептуалния подход зад създаването на всеки нов продукт или услуга.

Ние в "Теленор" например залагаме на открит и честен подход към клиента, който се базира на баланса между технологичните и социалните нужди. Искаме да бъдем предпочитан бранд, който предлага качествено и надеждно преживяване на всеки клиент. В тази посока мога да посоча няколко примера. Първият е мрежата ни, която бе отличена четири поредни пъти със златния стандарт в индустрията - сертификата Best in Test на независимата umlaut. Те идват след години сериозни инвестиции в инфраструктура и разбирането ни, че е необходимо да предоставяме на нашите клиенти "по-добра мрежа всеки ден".

Към това прибавяме и клиентското преживяване - от обслужването в магазина до поддържане на доверието чрез постоянно развитие на услугата. Така ние затваряме кръга - от надеждната мрежа през първокласното обслужване до най-доброто клиентско преживяване. Тази стратегия е ясно видима не само при продуктите и услугите, които създаваме с мисъл за клиента, но и в начина, по който внедряваме всяка нова технология.

Ако трябва да говорим затазигодина,каква беше тяза "Теленор България"?

- 2021 е една от най-успешните години за "Теленор". Наскоро отбелязахме 20 години на българския пазар, така че да, годината бе от изключително значение за нас. Тази година наред със старта на нашата 5G мрежа въведохме множество иновативни услуги за бизнеса и частния потребител и затворихме кръга от дигитални услуги - от забавлението и изкуството, през информираността до най-важното за едно общество - образованието, с включването на иновативна образователна платформа в тарифните ни предложения.

За две десетилетия на пазара ние бяхме пионери в много области, включително първи пуснахме GPRS услуги, първи осигурихме пълно покритие в софийското метро, първи предложихме МVРN решение, oбeдинявaщо фиĸcиpaнa и мoбилнa тeлeфoния, пъpви въведохме ycлyгa c двa тeлeфoнни нoмepa в eднa ЅІМ ĸapтa. Компанията първа предложи iPhone 3G в България, първа предостави достъп до мобилно видеосъдържание през мобилен телефон и изпращане на МMS в чужбина, първа се присъедини към световния i-mode алианс и първа стартира комерсиална 4G мрежа.

През последните две години бяхме свидетели и друго голямо събитие за телекомуникационния бизнес -започванетона 5G мрежите в страната. Какъв бе подходът на"Теленор"при пускането на новата технология?

- 5G със сигурност е вълнуваща технология, която ще промени коренно начина, по който работи светът. Нашият подход и при 5G, и при началото на всички продукти и услуги се базира на един и същ принцип - преди пускането да създадем среда, в която технологията да се развива по устойчив и балансиран начин. Ето защо нашата стратегия към 5G бе внимателно обмислена. Търсехме устойчив начин, като първо започнахме мащабна информационна кампания, за да адресираме всички въпроси от клиентите. В този смисъл тук бяхме пионери на пазара, защото се погрижихме да създадем среда, в която 5G да може да се развива. Паралелно с информационната кампания ние разширихме портфолиото от поддържани устройства, като още при старта осигурихме достъп до 5G във всички тарифни планове без допълнителен разход за всички клиенти. Именно концепцията, че всички могат да имат равен достъп до най-модерните технологии, стои зад успеха ни и обратната връзка от клиентите ни потвърждава, че сме избрали правилния път.

Нещо повече - през тази година показахме потенциала на дигиталната и безжична екосистема чрез услугата за фиксиран достъп до интернет. Тя започна през юни едновременно с 5G именно благодарение на възможностите, които петото поколение мрежа осигурява. С нея клиентите могат да разчитат на предимствата на 5G не само на смартфона си, но и на всички устройства в дома. Така ние направихме следващата стъпка към осигуряването на висококачествена и надеждна мобилна среда за всички наши клиенти, в която концепции като интернет на нещата вече са напълно постижими.

Как бихте описали бъдещето за оператори като"Теленор"?

- Оперативно и мрежово превъзходство. Пред нас стои изборът дали да бъдем класически, интегриран доставчик на телекомуникационни услуги, който има подход към продукта като към стока за широко потребление и който приоритизира ефективността и ниските разходи, или лидер, който залага на мрежовото и технологично превъзходство, което изисква сериозни инвестиции в области като 5G и безжичен достъп, за да постигне структурно предимство пред конкуренцията. "Теленор" е компания, която избира второто.