🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Блус в ефира

BBC е в полезрението и на британското правителство, и на американските стрийминг платформи

В навечерието на своя 100-годишен юбилей BBC ще се почувства уязвима
В навечерието на своя 100-годишен юбилей BBC ще се почувства уязвима
В навечерието на своя 100-годишен юбилей BBC ще се почувства уязвима    ©  Shutterstock
В навечерието на своя 100-годишен юбилей BBC ще се почувства уязвима    ©  Shutterstock

Първото радиопредаване на организацията, известна по онова време с името British Broadcasting Company, се извършва на 14 ноември 1922 г. То започва с репликата: "2LO, Marconi House, London, calling." Позивната 2LO (LO е съкращение от Лондон) отговаря на номера на лиценза за излъчване, предоставен й от пощенската служба на страната. Остин Бъроус, програмен директор на BBC, изчита новините и прогнозата за времето по два пъти - първо бързо, а след това бавно заради онези, които си записват.

През 100-те години оттогава корпорацията, както BBC е наричана напоследък, се развива до дейност с годишен бюджет 5.1 млрд. паунда (7 млрд. долара). Тя поддържа осем телевизионни канала, повече от 50 радиостанции, голям уебсайт, пакет от мобилни приложения и международна служба, която излъчва на 43 езика. И все пак в годината на своя 100-годишен юбилей BBC ще се окаже уязвима - както във вътрешен, така и в международен план.

Да започнем с вътрешните проблеми. На две метроспирки южно от централата на BBC настоящият обитател на "Даунинг стрийт" 10 Борис Джонсън се опитва да опитоми това, което той нарича Brexit-Bashing Corporation (корпорация за удряне на Brexit), макар и поддръжниците на оставането в ЕС да казват, че тя не е достатъчно критична в отразяването си. Правителството дава индикации, че би желало да ореже лицензионните такси - сумата, която всяко домакинство плаща и която осигурява по-голямата част от приходите на BBC. То също така извърши удобни назначения: председателят на борда на BBC Ричард Шарп е дарител на Консервативната партия и поддръжник на Brexit. Сър Роби Гиб, който е най-новото правителствено попълнение в борда на BBC, пък е бил началник на комуникационния отдел на "Даунинг стрийт", когато премиер е Тереза Мей. От своя страна Надин Дорис, която е новият министър на културата, преди време определи лицензионната такса като "финансиране, което повече напомня на страна от бившия СССР".

Годината, която се задава, предлага още възможности ценностите на корпорацията да бъдат преоформени. Предстои да се назначи нов ръководител на телекомуникационния и медиен регулатор Ofcom. Борис Джонсън лансира Пол Дейкър, бивш редактор на Daily Mail, който обвинява BBC, че прокарва "културен марксизъм". След като независим панел отхвърли неговата кандидатура през 2021 г., правителството рестартира процеса. Директорът на новините в BBC Фран Ънсуърт ще се оттегли през януари. По принцип редакционните назначения, условно казано, са вътрешен въпрос. Това обаче не попречи на правителството да лобира срещу скорошната кандидатура на журналист за друга позиция в новините на BBC.

През януари ще има и промени в ръководството на Channel 4 - обществен канал, който получава и приходи от реклама. През 2022 г. той също ще чества своята 40-а годишнина, само няколкo седмици преди големия рожден ден на BBC. Настоящият председател на брода на Channel 4 Чарлз Гураса е против плановете на правителството да приватизира организацията. Неговият наследник, който се определя съвместно от Ofcom и правителството, вероятно ще е в някаква степен по-отворен към идеята.

След всички предизвикателства, които идват от "Даунинг стрийт", още по-големи се задават от чужбина. Възходът на онлайн видеострийминга означава, че BBC трябва да се конкурира директно с Холивуд и Силициевата долина. Netflix превзе пазара на услугата iPlayer на BBC, като стана най-използвана стрийминг платформа във Великобритания, и то при положение че iPlayer е безплатен за внасящите лицензионна такса в страната. Сред потребителите под 18-годишна възраст Netflix е два пъти по-популярен от iPlayer, който също така изостава спрямо Amazon Prime Video и YouTube. Глобалните платформи за стрийминг постигат икономии от мащаба, с които BBC не може да се сравнява. Докато iPlayer предлага около 11 000 часа съдържание, Netflix и Amazon разполагат с по 40 000 часа. А и стрийминг секторът устойчиво започва да се пренаселва.

На фона на тази яростна офанзива BBC акцентира на своята обществена функция. По времена локдауните от 2020 и 2021 г. тя бързо създаде ресурси за онлайн обучение, докато Netflix и YouTube предложиха съответно хумор и дезинформация. BBC се надява да наблегне на това си предимство по време на честванията за 100-годишния си юбилей, които включват и навлизане в училищата.

Също както при Channel 4, другият основен коз ще е да се насърчава производството на локална тв продукция във Великобритания. Експанзията на холивудските стрийминг услуги прави местните продуцентски къщи по-малко зависими от британските телевизионни канали (Netflix в момента е най-големия поръчител на сценарно съдържание в Европа). Но видеоплатформите произвеждат това, което е предназначено за глобалния пазар, а не чисто британски творби. Така се стига до полезни услуги като Alba - каналът на BBC на келтски език в Шотландия, и нашумели хитове като Derry Girls на Channel 4.

Тези примери подчертават друга силна страна на обществените канали: поддържане на споделена култура, която да обединява различните нации в рамките на Обединеното кралство. Джон Райт, който е първи генерален директор на BBC, описва ефирните медии като нещо, което "кара нацията да изглежда като един човек". И тъй като Борис Джонсън се опитва да сплоти една разпадащ се съюз, може би трябва да обмисли идеята.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved