🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Десет тенденции за глобалния бизнес през 2022 г.

Световният БВП ще се увеличи с 4.4% през 2022 г., но напредъкът ще е неравномерен

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Десет тенденции за бизнеса през 2022 г.

1. Ултралибералната парична политика е в отстъпление. Федералният резерв на САЩ ограничава стимулите за покупка на облигации и леко вдига лихвените нива към края на 2022 г.



2. Огнища на COVID-19 нарушават работата на здравните системи и създават нови варианти. За щастие обаче капацитетът за производство на ваксини може да нарасне петкратно до 22 млрд. дози.

3. Продажбите на дребно онлайн формират 17% от общия обем спрямо 10% през 2019 г. Но растежът на електронната търговия се забавя с разхлабването на ограниченията покрай вируса и завръщането на потребителите в магазините.

4. Още една тежка година за туризма. Международните пътувания се повишават с повече от 50%, но не успяват да достигнат нивата от 2019 г. заради забраните за пътувания, които варират според случаите на COVID-19.

5. Петролният картел OPEC+ увеличава производството, но цените ще бъдат средно с около 10% по-високи през 2022 г. Цените на природния газ ще останат високи, особено в Европа.




6. Индексът на потребителските цени на Economist Intelligence Unit леко се понижава. Но благодарение на силното търсене цените остават доста над нивата отпреди пандемията.

7. 5G телекомите достигат 41 от 60-те най-големи държави като пазари в началото на 2022 г., като Латинска Америка и Азия водят по търгове за честотен спектър. Америка започва тестове за 6G.

8. Джо Байдън налива пари в строителство по сделката си за 1 трлн. долара; Китай също харчи щедро. Разходите за инфраструктура се увеличават с 5% до 25 трлн. долара в световен мащаб.

9. НАТО прехвърля фокуса си върху Азия. Америка, която харчи най-много за отбрана, увеличава разходите си с 1.6%, за да отговори на Китай, който увеличава собствените си разходи с близо 7%.

10. Дългоочаквани филми на Холивуд привличат любителите обратно в кината. Америка си възвръща славата на топ боксофис на стойност 9 млрд. долара, преборвайки се със засилващата се китайска конкуренция.

Бизнес среда

Световният БВП ще се увеличи с 4.4% през 2022 г., но напредъкът ще е неравномерен. Азия и Северна Америка ще започнат годината на или над нивата на производство от 2019 г., но Европа, Латинска Америка, Близкият изток и Африка ще стигнат там едва по-късно през 2022 г. С оттеглянето на стимулите от правителствата и централните банки доларът ще поскъпне и инфлацията ще се успокои. Някои централни банки ще започнат да повишават лихвите.

Автомобилен сектор

През 2022 г. продажбите на нови автомобили няма да достигнат нивата отпреди пандемията (т.е. от 2019 г.). Продажбите на нови леки коли ще се увеличат с 6%, а на товарни превозни средства - със 7%. Западна Европа ще отбележи най-голямото повишение, следвана на малка дистанция от Северна и Южна Америка. Азиатските пазари, които имат по-малко да наваксват, ще продължат да растат уверено и ще достигнат близо половината от общите световни продажби. Китайско-американската технологична война ще продължи да се вихри, като недостигът на полупроводници ще ограничи производството на превозни средства.

Ключовата тема е възходът на електрическите автомобили, насърчаван от стандартите за намаляване на емисиите и щедрите правителствени стимули. Америка ще похарчи 174 млрд. долара за електромобили, но Европа и Китай ще купят над 4 милиона от 5.6-те милиона бройки, които ще бъдат продадени. Това представлява 9% от новите коли през 2022 г. спрямо 4% през 2019 г., като ръстът се дължи на увеличеното търсене. Японската Toyota ще пусне първата си изцяло електрическа кола; бързо ще навлизат по-големите превозни средства като електрическия пикап F150 на Ford. Сред новите играчи на пазара ще бъдат виетнамската VinFast и подкрепената от Alibaba Zhiji. Производителите ще инвестират усилено в производствени хъбове: ElectriCity на Renault във Франция, забавената фабрика на Tesla в Берлин и индонезийския завод на Hyundai. Ще се насочват средства към зареждаща инфраструктура и производство на батерии. Но доставките на батерии ще бъдат ограничени заради недостига на суровини.

Автономните превозни средства също ще минат на по-горна предавка, макар и по-бавно. Volkswagen ще актуализира софтуера си като част от усилията си за разработване на самоуправляващи се коли. Китайската Pony.ai ще пусне роботаксита без шофьори в Калифорния, присъединявайки се към Waymo и Cruise. Катар ще въведе автономен обществен транспорт. ЕС обаче ще затегне правилата за пътна безопасност, за да успокои хората, които се притесняват от самоуправляващите се машини.

Отбрана и авиация

Производството на търговски самолети плавно ще набере височина през 2022 г. с презареждането на летищата. Airbus и Boeing ще увеличат производството, фокусирайки се върху теснофюзелажните самолети. Приземеният 737 на Boeing ще се върне в нормална експлоатация. Такива самолети за полети на къси разстояния имат по-добри перспективи от широкофюзелажните въздухоплавателни средства; породените от пандемията проблеми на пътуванията на дълги разстояния ще останат. Производството на търговски самолети няма да достигне нивата си от 2019 г. преди 2024-2025 г., изчислява рейтинговата агенция Moody's.

За разлика от него пазарите на военни самолети ще са във възход. След като напусна Афганистан, НАТО ще прехвърли фокуса си върху Китай и ще смени десетилетната си "стратегическа концепция", която определя целите и задачите й. Америка, която харчи най-много за отбрана, ще увеличи бюджета си, за да отговори на конкуренцията от Китай, но само с 1.6%. Други членки на НАТО ще увеличат разходите си за отбрана с 3-10%. Япония ще надвиши тавана си от 1% от БВП за военни разходи, като спази обещанието си към Америка да засили отбраната си. Междувременно Китай ще увеличи бюджета си за отбрана с близо 7%.

Саудитска Арабия ще стане домакин на първото Световно отбранително изложение в опит да изгради собствения си военен капацитет. Тя се притеснява, че доставките на оръжия може да бъдат ограничени от чуждестранните сили, които са разтревожени от проблема с човешките права в страната.

Наблюдавайте: Подслаждане за индустрията. Отбранителните фирми ще просперират от притесненията на правителствата от кибератаки. С помощта на Boeing Америка ще защити военните си сателити от кибернападения. Британската BAE Systems ще въведе антизаглушителна технология във военните си GPS системи.

Енергетика

Цените на енергоносителите скочиха през 2021 г., най-вече в Европа, а на хоризонта не се очертава успокояване. Цените нараснаха в резултат на повишеното търсене след повторното отваряне на икономиките, като в същото време доставките останаха ограничени. През 2022 г. основният сорт петрол брент ще се продава средно за 79 долара за барел, или около 10% повече, отколкото предходната година. Поскъпването няма да е по-страшно, тъй като доставчиците от групата на OPEC+ и други производители постепенно ще увеличат добива. Природният газ е друг случай. Цените достигнаха рекордни стойности в Европа през 2021 г. и макар че средната цена ще се понижи леко през 2022 г., тя ще остане два до три пъти по-висока от тази през 2019 г. Студеното време само ще влоши нещата, като ще доведе до допълнително повишение на цените.

Страните - производителки на петрол, се опитват да диверсифицират източниците си и да се разделят със замърсяващия нефт, но по ирония на съдбата планират да финансират прехода, като извлекат целия възможен кеш от изкопаемите горива. През 2022 г. световното потребление на нефт и газ, след като спадна в най-тежкия период на пандемията, ще се увеличи отново, повишавайки въглеродните емисии. Но по-евтините възобновяеми източници печелят подкрепа.

При управлението на Джо Байдън най-голямата световна икономика наистина ще стане по-зелена. Потреблението на възобновяема енергия в Америка ще надвиши 200 млн. тона нефтен еквивалент, или с 11% повече, отколкото преди пандемията, благодарение на нови соларни панели и вятърни турбини. Но възобновяемите източници ще задоволят по-малко от една десета от енергийното потребление на Америка през 2022 г. Във втората по големина икономика - Китай, картината ще е подобна, като зелените кръпки ще се увеличават, но замърсяващите източници на енергия ще останат доминиращи. Лъч надежда идва от това, че дори големите петролни играчи като TotalEnergies се опитват да поизчистят действията си (през 2022 г. Total ще изгради соларни централи не къде да е, а в Ирак). Всичко това обаче може да не спре рязкото покачване на температурите.

Наблюдавайте: Все по-горещо. Ядреният синтез е голямата надежда за устойчива енергетика, и то от дълго време. Сливащите се ядра отделят огромни количества енергия, но и процесът изисква много енергия, за да започне при астрономически налягания и температури. Постигнатият напредък напоследък обаче води до подновяване на интереса към технологията. През 2022 г. американската компания Helion Energy очаква да завърши седмата си прототипна централа - Polaris. Helion изчислява, че вече може да генерира температури от 100 млн. градуса Целзий, което е важен крайъгълен камък по пътя към икономически изгодния синтез.

Развлечения

Америка отново ще бъде най-големият боксофис пазар в света през 2022 г., след като през 2020 и 2021 г. беше свалена от сцената от Китай. Световните боксофис приходи ще нараснат с 58%, казва консултантската компания PwC, в резултат на разгръщането на ваксините и пускането на дългоочаквани заглавия като "Батман", които ще примамят зрителите обратно в кината. Приходите все пак ще останат 10% под нивата от 2019 г., като част от причината е, че филмите излизат едновременно на стрийминг платформи и в кината. Броят на киноекраните в света няма да достигне високите си нива отпреди пандемията.

През 2022 г. стрийминг платформите ще инвестират в продуциране на оригинално съдържание - само Netflix ще отдели 17 млрд. долара. Все повече продукциите ще са пригодени за местните вкусове. Оскъдният брой на хитови американски филми задълбочава тази тенденция, особено в Азия (най-вече в Япония и Южна Корея). Стрийминг платформите се надяват да спечелят от това и така да компенсират по-малкия брой нови потребители на зрели пазари като Америка заради повторното отваряне на други развлекателни дейности. Зрителите ще предпочитат богатите библиотеки на стрийминг платформите пред кабелната телевизия, чийто дял ще се свие.

В обратната посока поемат видеоигрите, които ще съберат 168 млрд. долара приходи, или с 32% повече, отколкото през 2019 г., въпреки официалните ограничения за детски игри в Китай. Битката за превъзходство се води между големите технологични компании, включително Amazon, Apple, Google, Microsoft, Sony и Tencent. Netflix се готви да се присъедини към надпреварата, като предложи на абонатите си и видеоигри. Но всички ще следят с притеснение разширяващата се "метавселена" на Facebook - виртуална вселена, където гражданите на мрежата могат да работят, да пазаруват и да играят.

Наблюдавайте: Поток от сделки. Очаквайте още драматични моменти в стрийминг индустрията след приключването на мегасливанията. Discovery и WarnerMedia ще създадат още една гигантска стрийминг платформа; придобиването на MGM Studios от Amazon за 8.5 млрд. долара ще обогати възможностите й за създаване на съдържание. Внимавайте, Disney, Hulu и Netflix.

Ами ако?

Всички вируси мутират - някои по-бързо от други. За щастие COVID-19 се променя два пъти по-бавно от грип и повечето мутации изчезват. Но силно заразни ковид варианти могат бързо да започнат да доминират: на делта й отне два месеца, за да се разпростре по земното кълбо в началото на 2021 г. А COVID-19 е печално известен с това, че е много по-смъртоносен от грипа. Ами ако се появи вариант на коронавируса, който е едновременно изключително заразен и може да заобикаля съществуващите ваксини? На второто условие отговаряше мю, колумбийският вариант. Въпреки че все още "представлява интерес", той се измества от по-бързо разпространяващия се делта, макар че и двата варианта могат да загубят надпреварата с някой, който отговаря и на двете условия. Появата на такъв щам ще принуди производителите да модифицират ваксините си. Компаниите вече тестват версии, специално направени да се борят с вариантите. Регулаторите също приемат насериозно възможността ваксините да се окажат неефективни: Европейската агенция по лекарствата е готова да приема актуализирани варианти на одобрени ваксини без пълни клинични изпитвания. Разпространяването на тези ваксини както за първоначална имунизация, така и като бустери ще бъде надпревара с времето. За грипа годишно се адаптират 1.5 млрд. дози, за да отговорят на преобладаващия щам; за COVID-19 ще са необходими около 12 млрд. дози всяка година, за да стигнат за всички над 15-годишна възраст. Модифицирането на ваксините отнема около 100 дни, а започването на световно производство - няколко месеца. А какво става с по-старите дози? Дори и без да се разпространяват нови устойчиви мутации, много африканци вероятно няма да бъдат ваксинирани до 2023 г. Затова не е учудващо, че учените се мъчат да разработят ваксини, които спират всички коронавируси едновременно. Успехът би бил голяма крачка към края на тази пандемия и към предотвратяването на нови в бъдеще.

Финансови услуги

Финансовите компании ще следят внимателно собствените си финанси през 2022 г., докато правителствата намаляват свързаната с пандемията подкрепа. Ако инфлацията се запази, лихвите може да се повишат, както и рисковете за по-слабите кредитори. В най-лошия случай лошите дългове на Европа може да достигнат 1.4 трлн. евро (1.6 трлн. долара), а тези на Индия може да надвишат 11% от активите. В най-добрия случай правителствата ще оттеглят подкрепата постепенно и общите банкови активи в света ще се увеличат с 6% до 187 трлн. долара.

Банките до голяма степен ще избегнат нови регулации с изключение на края на разтърсвания от скандали Libor. Регулаторите ще се фокусират върху финансовите технологии, докато се борят да наваксат бума във финансовите технологии. Китай ще приложи нови правила за платежоспособност на онлайн кредиторите като Ant Group, като ги принуди да разчистят кредитните си доклади. ЕС и Япония ще ограничи събирането на цифрови данни. САЩ ще ограничат онлайн търговията. Всичките четири юрисдикции ще се прицелят в дигиталните валути, най-вече в стабилните криптовалути (криптовалути, които са обвързани с конвенционални пари), заради притеснения, че те може да застрашат финансовата стабилност.

Дори и при това положение правителствата ще сграбчат възможността отново да утвърдят контрола си чрез издаване на лицензи за дигитално банкиране. Централните банки ще разработят свои собствени дигитални валути, за да отговорят на стабилните криптовалути. Частният финтех бум също ще продължи. "Суперприложенията" ще се разширят, за да позволят на потребителите да управляват парите си в една платформа. Услугите "вземи сега, плати по-късно" ще създадат онлайн алтернатива на кредитните карти.

Публични предлагания на фондовия пазар ще финансират финтех бума. Хонконг ще заложи на рационализирана система за сетълмент, за да привлече китайските фирми, които Америка не иска. Япония и Сингапур ще разчитат на компании за придобиване със специална цел, за да влязат в играта. Проправяйки си път извън ЕС, Великобритания също ще се опита да се включи във финтех, както и в зелените финанси.

Наблюдавайте: Приложна магия. Докато Китай ограничава суперприложенията, в останалата част на Азия те се разрастват. През 2022 г. южнокорейската Toss ще инвестира в разширение. Дотогава сингапурската Grab може да струва 40 млрд. долара на американската борса Nasdaq. Индонезийската GoTo планира публични предлагания в Америка и в страната си.

Храни и земеделие

Индексът на цените на храните, фуражите и напитките на Economist Intelligence Unit ще се понижи с 1% през 2022 г., но ще остане доста над нивата си отпреди пандемията. Цените на маслодайните растения, зърното и захарта се покачиха значително през 2021 г. заради силното търсене на животински фуражи и лошите земеделски условия на някои места. Цените ще се нормализират, тъй като пазарите ще реагират на по-слабия икономически растеж и по-малкото затруднения при доставките. При зърното ще се увеличат запасите от царевица и цените ще паднат с 5%, но ще останат цели 45% над нивата от 2019 г.

Волатилността понякога ще бъде зашеметяваща. Цените на маслодайните растения ще варират от 43% ръст през 2021 г. до 3% спад с повишаване на производството. Соята ще следва същия модел. Свиневъдите в Китай (на които се дължи една трета от търсенето на соя) подновяват стадата си след избухването на чумата по свинете. Гладните животновъди ще помогнат глобалният апетит за соя да се увеличи с 3% за реколта 2021-2022 г.

Чаят е най-любимата напитка в света (освен водата), но вкусовете се променят. Алтернативите на черния чай - като плодовите чаеве и ройбос, ще го догонят, подкрепяни от предполагаемите им ползи за здравето и активния маркетинг. Световното потребление на чай ще се увеличи с 4% през 2022, а цените - с 8%. Цените на кафето се повишиха с повече от една пета през 2021 г., когато времето в Бразилия - основният производител, стана като британското. Под по-светлите небеса на 2022 г. цените ще се върнат надолу. С промяната на климата в света познати култури ще заемат необичайни места - пример за това е отглеждането на авокадо в Италия.

Наблюдавайте: Оползотворяване на храна. Всяка година в света се прахосват по 1.6 млрд. тона храна на стойност 750 млрд. долара според ООН. Група предимно американски стартъпи опитва да поправи това, като често работи с гиганти като Nestle. Рециклирането на храна на по-високо ниво (upcycling) използва хапките, които изпадат от хранителната система, за да създаде нещо ново. Първите такива продукти варират от млечни алтернативи, направени чрез използване на зърното от пивоварните, до ароматизанти, извлечени от черупки на лешници.

Здравеопазване

Нови огнища на COVID-19 ще нарушават работата на здравните системи и ще увеличават риска от появата на опасни нови варианти (виж карето "Ами ако"). Докато богатите държави осигуряват бустерни дози, бедните ще се борят да ваксинират уязвимите групи. Недостигът на ваксини обаче ще намалее: производственият капацитет може да се увеличи петкратно до близо 22 млрд. дози. Азия ще отстъпи от стратегията си за нулев ковид с разгръщане на ваксинацията. С увеличаване на ваксинацията и по-добро лечение смъртните случаи от COVID-19 ще намалеят.

Коронавирусът не е единственото притеснение. Смъртността от рак ще се увеличи, тъй като болниците ще трябва да се справят с натрупаните случаи. Те ще се опитват и да наваксат отложени планови операции като смяна на тазобедрена става. Нуждата от психиатрична здравна помощ ще се увеличи, докато хората се борят с последствията от COVID-19. Технологиите ще осигурят предимство: алгоритми ще помогнат да се приоритизират пациентите, докато течните биопсии ще използват кръвни тестове, за да засекат рак в ранен етап. Телемедицината ще подкрепи рутинните грижи, въпреки че регулаторите ще следят за некачествени услуги и измами.

Пациентите ще открият, че пандемията е подобрила някои аспекти от здравеопазването. Клиничните изпитвания ще бъдат трансформирани, като по-голям брой пациенти ще дават по-точни отговори. Липидните наночастици и иРНК - технологиите зад някои ваксини срещу COVID-19, може да бъдат ангажирани и в борбата с рака и други заболявания. Уроците от системата за проследяване и откриване може да се използват и за антибиотици (тъй като ЕС забранява тяхната употреба при животни).

Заради голямото търсене на здравни грижи разходите за здравеопазване в света ще се увеличат с 5% в доларово изражение. В Америка ще нараснат още повече заради разширеното покритие по федералния план за справяне с пандемията. Ако всички щати се включат, здравноосигурителната програма за бедните - Medicaid, ще покрие още 7 млн. души.

Ами ако?

Лидерите на Китай демонстрират нулева толерантност към отказване от политиката си на нулев ковид, каквото и да им струва това. Когато един-единствен работник на пристанището в Нингбо-Жушан - третото по големина в света, се зарази с COVID-19 през август 2021 г., правителството веднага затвори ключовия терминал. Това, както и свързаните с пандемията ограничения в други градове, доведе до най-ниската активност в секторите на строителството и услугите от февруари 2020 г. Ами ако голямо огнище на коронавирус през 2022 г. накара Китай да въведе драконовски национален локдаун? Такъв сценарий може да се развие, ако Зимните олимпийски игри в Пекин през февруари се окажат център на зараза и по-слабо ефективните китайски ваксини не успеят да предотвратят разпространението. Болезненият резултат ще се усети по целия свят. В крайна сметка далеч по-премерените ограничения в Китай през 2020 г. накараха икономиката да се свие с 6.8% на годишна база през първото тримесечие. Ако нещо подобно се случи отново, търговците на дребно (не на последно място и чуждестранните луксозни брандове), които разчитат на китайските купувачи, за да компенсират мудните пазари в останалата част от света, ще бъдат силно разочаровани. Спиранията на производството в Китай може да доведат до глобална криза с доставките на всичко - от играчки до компютърни чипове, точно когато компаниите се надяват да оставят зад себе си проблемите, които имаха с доставките през 2021 г. Икономическите ефекти от такова задръстване биха били огромни. Недостигът ще повиши потребителските цени в Америка с повече от прогнозираните от EIU 3% и ще подкопае големите надежди, че инфлационното сътресение от 2021 г. е било само временно. Ще последва увеличение на лихвите, което ще ограничи инвестициите на бизнеса. В крайна сметка световното възстановяване ще се забави и после ще спре.

Инфраструктура

Инфраструктурната програма на Джо Байдън за 1 трлн. долара трябва да засили американската икономика през 2022 г. Правителството ще отдели 269 млрд. долара за транспорт, 73 млрд. долара за чиста енергия и зарядни станции за електромобили и 65 млрд. долара за широколентов интернет. През 2022 г. първият транш от средствата ще увеличи американските брутни фиксирани инвестиции, които са един вид измерител за инфраструктурни разходи, с 4.3% до 4 трлн. долара. В света инвестициите ще се увеличат с 6% до 25 трлн. долара.

От тази сума 12 трлн. долара ще са в Азия. Китай ще се фокусира върху развитието на три градски клъстера (по един за юга, изтока и севера) и подготовката на Зимните олимпийски игри в Пекин през 2022 г. Китайската инициатива "Един пояс, един път" ще си съперничи с плана на Г-7 "Да построим отново по-добър свят"; и двете страни искат да увеличат устойчивите инвестиции и политическото си влияние. Фондове ще бъдат насочени и към телеком мрежите, логистиката и чистата енергия. Железопътните проекти няма да са на първи коловоз, въпреки че Индия ще довърши строителството на жп коридорите си за товарни превози.

Транспортната инфраструктура ще остане на заден план заради променените навици за пътуване след пандемията. Старите проекти ще бъдат завършени - линията "Кросрейл" в Лондон ще бъде отворена, Лисабон ще има ново летище, а Хонконг - трета писта, но новите проекти ще са в застой. Европа ще разчита на своята Зелена сделка за насочване на разходите. ЕС ще доминира на пазара на зелени облигации на стойност над 1 трлн. долара, но ще получи и нов газопровод през Балтийско море.

Наблюдавайте: Не е просто мираж. През 2022 г. Фондът за публични инвестиции на Саудитска Арабия ще даде 1 трлн. долара, за да ускори местните "гигапроекти". Проектът "Червено море", който представлява колекция луксозни курорти с размера на Белгия, ще отвори първите си хотели. Същото ще се случи и с Неом - устойчив футуристичен град без автомобили в северозападната част на страната.

Информационни технологии

Всички бизнеси, които преди не са били убедени колко изключително важно е да се инвестира в тях, със сигурност са се убедили по време на пандемията. Тя накара компаниите да инвестират в широк кръг технологии - от поддръжка на работата от дистанция до проследяване на международни пратки.

През 2022 г. IT пазарът ще нарасне с 4%. Компаниите ще ограничат разходите си за хардуер след харчовете, които направиха през 2021 г., за да оборудват работещите вкъщи служители. Но софтуерът ще се развива бързо. Компанията за проучвания Gartner очаква бизнес софтуерът да порасне най-много - с близо 12%. С навлизането на хибридната работа компаниите ще искат да се уверят, че технологиите работят ефикасно и сигурно. Притеснени от кибертероризма, правителствата също ще искат да харчат - Америка е заделила 9.8 млрд. долара за киберсигурност през 2022 г.

Тласък на новите технологии, било то дронове за наблюдение на посевите или блокчейн за проследяване на произхода на стоките, ще даде разпространението на високоскоростните 5G мрежи. В големите фабрики, складове и пристанища те ще подобрят сигурността, като в същото време значително ще увеличат броя на устройствата, свързани с интернет. Популярният интернет на нещата ще спечели любовта и на правителствата в богатите страни. Те могат да го използват за събиране и анализиране на данни от наблюдение, с които да правят всичко от управление на трафика до по-добро справяне с природните бедствия. В световен мащаб Gartner очаква правителствата да похарчат 21.3 млрд. долара за интернет на нещата през 2022 г.

Медии

COVID-19 се отрази на разходите за реклама по-малко, отколкото много хора се притесняваха. Приходите от реклама се очаква да нараснат със 7% през 2022 г., изчислява японският медиен гигант Dentsu, след като през 2021 г. възстановиха нивата си от 2021 г. Големите потребителски пазари (Америка, Великобритания, Индия и Русия) ще отбележат енергичен ръст през 2022 г., докато компаниите се опитват отново да спечелят потребителите. Разходите ще се увеличат с 8% в Северна Америка и с 6% в Азиатско-Тихоокеанския регион, подпомогнати от силното представяне на Китай. Но обезсърчаващите данни за броя на зрителите на олимпиадата в Токио през 2021 г. може да откажат рекламодателите от пръскането на пари за Зимните олимпийски игри в Пекин.

Външната реклама пострада сериозно от пандемията. Но с разгръщането на ваксинацията през 2022 г. разходите за билбордове, плакати и други подобни ще нараснат с 19%, казва консултантската компания PwC. Една трета от тези реклами ще бъде дигитална, тъй като фирмите търсят шикозни начини за привличане на внимание. Дигиталните инсталации генерират и данни, които ще помогнат на компаниите да подобрят маркетинга си. Dentsu очаква 51% от общите разходи за реклама да отидат за дигиталния вариант.

Мобилните реклами ще формират повече от 64% от интернет рекламите, като продавачите печелят от онлайн пазаруването и социалните медии, което издува портмонетата на технологичните гиганти. Amazon, която контролираше 10% от американския пазар на дигитални реклами през 2020 г. според eMarketer, ще опита да отхапе още повече. Същото ще направи и конкурентът й Walmart, който обнови бързо растящия си рекламен бизнес. По-малко щастливи от дигиталната промяна са печатните медии. Рекламодателите, които все още рекламират във вестници и списания, ще предпочетат дигиталните им версии.

Наблюдавайте: Горещи танци. ByteDance е единствената голяма китайска компания за дигитални реклами, която има значителна западна аудитория. Чрез платформата си за кратки видеа TikTok ByteDance се конкурира със Snapchat за любовта на тийнейджърите; скорошните покупки на гейминг студио и на третия по големина производител на очила за виртуална реалност ще й дадат преднина. Очаква се публично предлагане в Хонконг през 2022 г.

Метали и минно дело

Повишаването на цените на индустриалните стоки с 40% през 2021 г. беше най-резкият скок от десетилетие. През 2022 г. цените ще отстъпят леко със забавянето на растежа на световната икономика и облекчаването на свързаните с пандемията ограничения при доставките. Но положението ще е различно за различните стоки. Цените на металите ще добавят 1.1%, но някои, включително стоманата, ще се понижат заради отслабването на следпандемичния бум.

Икономиката на Китай ще диктува пазара за много метали. Ентусиазмът едновременно за позеленяване и за урбанизация ще повиши търсенето на мед и алуминий. Но желанието на властите да се справят със замърсяването може да намали производството на алуминий и стомана; цените на електроенергията за алуминиевите заводи вече бяха повишени. Световното производство на алуминий, който отделя 16.5 тона въглероден диоксид на тон спрямо 2.3 тона при стоманата, въпреки това ще пълзи нагоре.

Същото е и при производството на мед. В Перу ще отвори мината "Куелавеко" с годишен добив 300 хил. тона, която е собственост на Anglo-American и японската Mitsubishi. С добив 2.4 млн. тона годишно Перу е вторият по големина производител на метала след Чили с 5.8 млн. тона. Но рисковете над земята изобилстват. Президентът Педро Кастильо се е зарекъл да национализира подземните богатства и да увеличи минните данъци. В световен мащаб и без това високите цени на медта ще се покачат с още 4% заради насочването на огромни инвестиции в "зелени" начинания като производство на електромобили - медта е главна съставка на батериите.

Наблюдавайте: По-зелен алуминий. Инвеститорите и регулаторите натискат компаниите за стоки да поизчистят действията си. През 2022 г. вторият по големина производител на алуминий - "Русал", ще отдели най-мръсните си активи. Руският гигант ще се фокусира върху нисковъглероден алуминий, който се топи чрез използване на анод, който отделя кислород вместо въглероден диоксид. "Русал" ще открие, че Alcoa и Rio Tinto я очакват на един растящ пазар.

Имоти

Световният пазар на имоти премина добре през пандемията, но през 2022 г. правителствата ще оттеглят даровете си: сбогом на наемните и данъчните ваканции, здравейте дела за отнемане на имущество. Компаниите ще намалят офисите си, тъй като много работници не са склонни да пътуват до работа, а магазините затварят с увеличаването на онлайн продажбите. Вдиганията на лихвите ще доведат до намаление на заемите. Китай ще ограничи кредитите, но някои от най-големите й инвеститори в имоти като Evergrande имат опасно големи експозиции. Отново въведеният гербов налог във Великобритания ще потисне цените на къщите. Там и в Америка по-заможните купувачи може да бъдат изправени пред данъци върху капиталовите печалби, а в Испания и Канада - пред данъци върху имуществото. Шотландия и части от Америка ще ограничат имотите под наем тип Airbnb, с което ще възпрат инвеститорите.

С промяната на приоритетите ще се открият и възможности. Курорти от Бахамите до Мавриций ще привлекат хора, работещи от разстояние, включително компютърни специалисти от Сан Франциско. Градовете по света с високо ниво на ваксинация и добра инфраструктура като Лондон, Франкфурт и Сингапур ще се представят по-добре, както и китайските градове. Делът на чуждестранните инвеститори на пазара на наеми в тези градове ще се увеличи до 47% заради желанието на финансовите пазари да привлекат тръстове за инвестиции в недвижими имоти, казва имотният консултант Savills. Свободните офис площи ще намалеят, а цените ще се увеличат към края на 2022 г., движени от желанието на претенциозните компании за по-луксозни и зелени помещения.

Търговците на дребно онлайн може да нямат нужда от магазини, но ще им трябват складови площи: само Европа ще добави над 4 млн. кв.м. Азия ще спечели логистични хъбове с възстановяването на търговията; центровете за данни ще се умножат. Устройствените закони ще се адаптират към променящото се търсене, като ще насърчат повече жилища в градските центрове и зелените пояси.

Наблюдавайте: Нека да ядат органична храна. Френското правителство планира да използва земята по по-устойчив начин. От 2022 г. новите обществени сгради трябва да бъдат направени поне наполовина от дърво или други естествени материали. То е постановило също изграждането на сто градски ферми, които ще се управляват от истински фермери.

Търговия на дребно

Делът на онлайн търговците от общите продажби отново ще се увеличи през 2022 г. и ще надвиши 17% спрямо 10% през 2019 г. Растежът спрямо предходната година обаче ще се забави до 13% с облекчаването на ограниченията за придвижване на хората. Регулаторите ще се насочат към онлайн гигантите заради притесненията за антиконкурентни практики и нелоялно използване на данни. Но онлайн търговците все по-често ще прескачат граници. Международните продажби ще формират 22% от електронната търговия през 2022 г., като Азия ще бъде начело. Изправени пред растящи логистични проблеми, големите търговци ще доставят повече стоки с търговски дронове - германската Hellmann Logistics пуска парка си през 2022 г.

Европейците приеха електронната търговия с по-малко ентусиазъм от азиатците и американците, но пандемията ги превърна в цел, особено за фирмите, доставящи хранителни продукти. Някои от тези фокусирани върху Европа търговци на дребно ще се комбинират през 2022 г. след бурното навлизане на нови участници, а други ще се отправят към чужбина. След като разшири услугите си за бърза доставка на хранителни продукти в цяла Европа, турската Getir ще се насочи към американския пазар. Американските играчи също ще потърсят европейски възможности: Gopuff купи британски стартъп за доставки през 2021 г. и може да направи още покупки.

Привлекателните стоки втора употреба ще са на мода. Благоденстващите милениъли се вълнуват от устойчивост повече, отколкото по-възрастните, така че бизнесът с препродажба на модни дрехи може да нарасне повече от два пъти като стойност от нивата му през 2019 г. и да достигне общо 20 млрд. долара през 2022 г., изчислява онлайн търговецът на дрехи втора ръка thredUp. Дори луксозните брандове ще се насочат към този пазар на използваните дрехи, за да привлекат младежите. Променящите се вкусове на младите хора също така ще накарат както физическите, така и онлайн магазините да приемат плащания в криптовалута.

Наблюдавайте: Излезли от мода. Общо 1.4-те млрд. потребители в Китай ще похарчат 437 млрд. долара за дрехи и обувки през 2022 г. Но западните брандове губят конкуренцията с новите китайски звезди като Shein (за бърза мода) и Li-Ning (за спортни дрехи). Чуждестранните фирми искат да извадят от веригите си на доставки памука от Шънджън, който може да е бил произведен с използването на принудителен труд. Китайската националистическа младеж ще бъде допълнително подразнена от призивите на групи за защита на човешките права и западни политици да бойкотират Зимните олимпийски игри в Пекин.

Телекоми

Покритието с 5G мрежи ще се разшири бързо и ще достигне до поне 41 от 60-те най-големи държави като пазари в началото на 2022 г. Още 13 страни, основно в Латинска Америка и развиваща се Азия, ще побързат да раздадат 5G честотите си. Индия продължава да изостава и вероятно няма да организира търг поне до второто тримесечие, тъй като се бори с коронавируса. Китай, от друга страна, се справя по-добре в 5G надпреварата от много развити държави. Най-големият телеком пазар в света ще добави нови към 600-те хил. 5G базови станции, с които влиза в 2022 г., с надеждата да ускори напредъка в изкуствения интелект, изчисленията в облак и производството на чипове.

В стремежа си да не изостава Америка (както и части от Северна Азия) ще започне тестове за 6G. Играчите в богатите страни ще грабнат 5G услугите, въоръжавайки се с нови 5G съвместими устройства - за които компанията за проучвания Canalys прогнозира, че ще формират над половината от всички продажби на смартфони през 2022 г. Пускането на някои нови продукти обаче може да се забави заради глобалния недостиг на чипове, който може да продължи до средата на 2022 г. и да направи устройствата по-скъпи. Междувременно Латинска Америка и Северна Африка ще поведат по ръст на мобилните и фиксирани широколентови абонаменти покрай усилията на правителствата за стимулиране на икономиките.

Наблюдавайте: Залагане на умно. Apple отстъпи територия на азиатските си конкуренти в смартфоните, но ще остане напред в преносимите устройства. През 2020 г. преносимите устройства и свързаните с тях артикули - най-успешната продуктова линия, са генерирали продажби за 31 млрд. долара - три пъти повече, отколкото през 2015 г. Умните часовници имат предимството на нещо ново, каквато смартфоните нямат, и ще привлекат обсебените от здравето си потребители, които държат да следят температурата и кръвното си налягане. Apple ще се стреми да убеди повече собственици на iPhone да си купят и часовник.

Пътуване и туризъм

Туризмът няма да успее да излети през 2022 г. заради забраните за пътуване, които варират според случаите на COVID-19. Международните пътувания ще се повишат с повече от 50% до 1.1 млрд., но няма да достигнат резултата от 1.5 млрд. туристи през 2019 г. Китай, някога най-големият източник на туристи, ще изостане от Америка и ще отвори границите си само за посетители от Хонконг и Макао. Бизнес пътуванията в света ще бъдат ограничени заради свиването на разходите от компаниите и заради въглеродните емисии и ще бъдат заменени с виртуални срещи.

Авиокомпаниите, които губят пари, ще повишат цените, за да излязат на нула. Някои ще се слеят (нискобюджетната Norse Atlantic ще бъде един от малкото новопоявили се играчи). Всички ще бъдат притиснати да намалят замърсяващия си ефект по силата на Схемата за компенсиране и намаляване на емисиите на въглероден диоксид в международната авиация, но целите ще бъдат облекчени, за да отразят причинения от пандемията спад. Някои кораби също ще бъдат изправени пред нови емисионни правила от април.

В мрачната ситуация ще има и някои светли моменти. Дубай ще привлече туристи с отсроченото си експо. Саудитска Арабия ще изгради нови курорти и ще пусне ваксинираните за хадж. Дори Нова Зеландия ще отключи границите си с разгръщането на ваксинацията; Австралия също ще го направи, когато нивото на ваксинирани достигне 80%. В Америка и другите части на света вътрешният туризъм ще помогне да се запълнят дупките. Приходите от чуждестранни туристи ще са слаби, въпреки че хотелите и ресторантите ще привлекат 3% повече пари, отколкото през 2019 г., благодарение на местните туристи и по-високите цени.

Наблюдавайте: В балона. Когато COVID-19 пристигна, круизите с хиляди непознати загубиха блясъка си. Но през 2022 г. круизните линии искат техните 450 кораба да станат гигантски плаващи балони за ваксинирани туристи. Те ще предложат 31.7 млн. резервации - повече, отколкото пътниците са имали нужда през 2019 г. Дори и Arctic ще отвори отново.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар