🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пижами срещу костюми

Хората обичат да работят от вкъщи. Шефовете ги искат обратно в офиса

За служителите великият експеримент с работа от вкъщи мина доста добре
За служителите великият експеримент с работа от вкъщи мина доста добре
За служителите великият експеримент с работа от вкъщи мина доста добре    ©  The Economist
За служителите великият експеримент с работа от вкъщи мина доста добре    ©  The Economist

Локдауните през 2020 г. бяха безпрецедентен шок за офисния живот. За една нощ компании по целия свят бяха принудени да направят гигантски експеримент с работа от вкъщи, който малко фирми някога биха се осмелили да опитат по собствено желание. В пика през пролетта на 2020 г. около 60% от общото работно време в Америка се изработваше от всекидневните, кухните на хората и - за малцина късметлии - домашните офиси. Резултатите от този експеримент са налице и те предполагат, че много от тези нови работни практики ще останат. И това е за хубаво.

За служителите великият експеримент с работа от вкъщи мина доста добре.

За служителите великият експеримент с работа от вкъщи мина доста добре. Приспособяването към новия режим не беше лесно за всички - особено за тези, които живеят в малки апартаменти или с деца, учещи онлайн. И все пак средно работниците отчитат по-високи нива на удовлетвореност и щастие. Респондентите в различни проучвания казват, че биха искали да работят от вкъщи почти 50% от времето в сравнение с 5% преди пандемията и да прекарват останалото време в офиса.

Но реалното поведение на хората подсказва, че истинското им предпочитание е да прекарват още повече време в пижамите си. Как иначе да обясним защо дори на места, където заплахата от ковид-19 е ниска, офисите са пълни само една трета? Изглежда, че малко мениджъри желаят толкова много отдалечена работа. Според проучване на трима икономисти, Хосе Мария Бареро, Ник Блум и Стивън Дейвис, самите компании очакват, че в света след ковид-19 около 20% от всички работни часове ще се изработват от вкъщи - по-малко от половината от това, което работниците искат.

Тези по-твърди предпочитания отчасти отразяват схващането, че твърде много работа извън офиса е лошо за производителността и фирмената култура. Определено някои доказателства сочат, че работата от вкъщи на пълен работен ден може да направи хората по-малко ефективни. Но има по-малко разногласия за ползите от "хибридния" подход. Изследванията показват, че комбинация от работа от вкъщи и от офиса всъщност може да бъде най-доброто "споразумение" за производителност. Тя позволява по-ефективно разделение на труда между "задълбочена работа" (изискваща сериозна концентрация, която може да става най-добре у дома) и съвместна работа (която най-добре се извършва с колеги, лично, в офиса). Отделянето на няколко следобеда за питие или дни навън също помага за поддържането на фирмена култура.

Компаниите имат и други стимули освен ефективността да предлагат хибридна работа. Някои признават важността й в борбата за задържане на таланти. Дори най-престижните инвестиционни банки, които досега наблягаха на ползите от работата в офиса, вероятно скоро ще започнат да губят служители, ако не станат по-гъвкави.

Преминаването към хибридна работа ще има големи последици. Едната е, че мениджърите ще изискват различни умения. Вместо да наемат и насърчават харизматични лидери, компаниите може да поставят по-голям акцент върху мениджъри, които са добри в използването на дигитални инструменти, за да уточнят точно какво и кога искат да правят с разпределените екипи. Другото е, че фирмите и самата работа ще станат по-дигитални.

Вече има признаци, че преминаването към хибридна работа се изплаща. По време на пандемията възгледите на хората за културата на техните фирми станаха по-благоприятни, сочат данни от Glassdoor, уебсайт, който позволява на служители да оценяват работодателите си. Проучвания на социологическата агенция Gallup установяват, че "ангажираността" на служителите в САЩ - груба мярка колко отдадени са хората на работата си, е близо до най-високата стойност за всички времена. Отчасти това отразява чувството за солидарност с колегите и мениджърите. Но също така отразява истинско подобрение на условията на труд.

Допълнителни промени са на път през 2022 г. Много фирми осъзнават, че трябва да направят повече, за да насърчат хората да идват в офиса. Това означава да инвестират в предимства като посещения на фитнес центрове и добра храна. И правителствата се събуждат за факта, че трудовото законодателство трябва да се развива, да признава и защитава надомните работници.

Експериментът с работата от вкъщи обаче има и жило в меда. Не всеки може да се възползва от него. Дори в богатите страни по-голямата част от работната сила трябва да присъства физически, за да върши работата си. Много преди пандемията имаше очертана разлика между добре платените, интелектуално стимулирани служители, от една страна, и лошо платените обслужващи работници, от друга. Възходът на работата от вкъщи задълбочава разделението между тези два типа хора - с последствия, които никой не може да предвиди.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар