🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Продуктивно уединение

Пандемията се оказа благодатна за артистичната креативност, както ще покажат изложбите в идващата година

Водещата светлина на изкуството в Оман
Водещата светлина на изкуството в Оман
Водещата светлина на изкуството в Оман    ©  Hassan Meer/Image courtesy of the National Pavilion of the Sultanate of Oman
Водещата светлина на изкуството в Оман    ©  Hassan Meer/Image courtesy of the National Pavilion of the Sultanate of Oman

В средата на 2020 г. Уилям Кентридж, световно признат скулптор, пърформанс артист и автор на филми, хваща ковид-19. Южноафриканецът работи в Center for the Less Good Idea, пространство - инкубатор за пърформанс артисти, което той отваря през 2016 г. в центъра на Йоханесбург. Принуден да се изолира, след като той и няколко от неговите колеги танцьори и музиканти дават положителни тестове, той започва да работи в малкото артистично студио, което е построил в края на градината в семейния си дом в Хотън.

В продължение на почти четири десетилетия Кентридж пътува през цялата година, за да наглежда инсталации, представления и изложби от Ню Йорк, през Залцбург до Сидни. За него е рядкост да си бъде у дома за повече от две седмици накуп. След като неочаквано се озовава с много свободно време, Кентридж най-после е способен да се концентрира върху проект, който обмисля от години - серия от едночасови филми, озаглавена "Студиен живот", базиран на това, което той описва като естествената история на студиото, алхимията на изкуството и това, което се случва, когато артистът затвори вратата. "Човек може да мисли за студиото като за вид уголемена глава", казва той. "Вместо идеите да се мърдат с по няколко сантиметра от една част на паметта ви до активното мислене, тук имаме разходката из студиото, която има същия ефект върху комплектоването на идеите, което позволява нещо ново да се роди."

Ковид-19 причини много страдания. Но за много артисти - особено онези, чиято глобална репутация означава, че са постоянно на път - тя е благословия, предлагаща неочакван шанс да мислят и работят необезпокоявани за месеци наред. Сър Харисън Бъртуисъл, 87-годишен британски композитор, се концентрира върху нова опера. Кристъл Пайт, британска хореографка и режисьорка, се фокусира върху серия от творби, които ще бъдат поставени от 2022 г. в Кралската опера в Ковънт гардън, Лондон. Американският артист Майкъл Хайзър поставя финалните щрихи на проект, който е започнал преди 50 години, създаването на ръчно строения фараонски "Град", най-голямата скулптура в света, в пустинята Невада.

Две международни изложби ще представят работата на артисти от цял свят. От април творби на над 100 артисти ще бъдат изложени на първото Венецианско биенале от пандемията насам, включително - за първи път - на артисти от Оман като Хасан Меер. Под кураторството на Сесилия Алемани Биенале 2022 ще бъде наречено "Млякото на мечтите" - име, вдъхновено от детската книга на британската сюрреалистка Леонора Карингтън. "Историите на Карингтън описват един свободен свят, преливащ от възможности", казва Алемани.

Два месеца по-късно, през юни, нова и почти непозната група артисти ще покаже творбите си на 15-ото издание на "Документа", изложение, което се провежда на всеки пет години в германския град Касел и е известно с това, че представя на света следващото поколение звезди на изкуството.

Що се отнася до Кентридж, през есента той ще последва Аниш Капур, Ай Уейуей, Джаспър Джоунс и сър Антъни Гормли, като заеме главните галерии на Кралската академия по изкуствата с 40-годишна ретроспективна изложба. Тя ще събере рядко виждани творби от 80-те до днес и ще разкрие един артист на върха на своята креативна сила.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved