🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Трус по скалата на Холивуд

Пандемията разтърсва филмовия бизнес

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Сагата на "Догма", последният трилър на Кристофър Нолън, илюстрира трудностите, пред които се изправят по време на пандемията режисьорите и филмовите студиа. Първоначално с насрочена кино премиера за 17 юли 2020 г., филмът бе отложен за 31 юли и след това за 12 август. После Warner Bros каза, че ще бъде пуснат по-късно през август, но само в определени страни. Премиерата му в Америка беше насрочена за септември - с предимство за "избрани" градове (тоест тези, които са разхлабили локдауна). Филмовите шефове се оплакват, че всяко от тези забавяния им струва пари.

COVID-19 вся опустошение във филмовия бизнес. Снимането на филми беше спряно за месеци. Промоционалните турнета бяха прекратени. Фестивали като този в Кан, където най-големите заглавия за годината имат премиера, бяха отменени или преобразувани в онлайн събития. Много дистрибутори избраха да разсрочат най-големите си блокбъстъри за 2021 г., когато имат по-добър шанс да направят печалба от боксофис. Това ще означава задръстване от високобюджетни филми; дори киноманите едва ли ще изгледат всички от тях.

С публика, затворена у дома си, пандемията също така направи изгряващите стрийминг услуги още по-силни. Netflix добави 10.1 млн. нови абонати в световен мащаб през второто тримесечие на 2020 г. (при прогноза за 8.3 млн.). Според медийния регулатор Ofcom британците са прекарали средно шест часа и 25 минути дневно през април в гледане на телевизия и онлайн видеосъдържание - час и половина повече, отколкото през 2019 г. Докато някога студиата пускаха онлайн своята слаба или средна продукция, сега те качват там и първокласното си съдържание. През септември Disney пусна римейк на "Мулан" с живи актьори и бюджет от 200 млн. долара в своята стрийминг услуга Disney+ срещу допълнителна такса.

В резултат някои кина трябваше да правят компромиси с правата си за ексклузивност. Решението на Universal да пусне "Световното турне на троловете" едновременно онлайн и в ограничен брой кина доведе до ново споразумение с AMC за кинопремиерите и дигиталните такива. Преди кината на AMC можеха да въртят филм на Universal в продължение на 90 дни, преди да мине онлайн; сега този период е променен за постоянно на 17 дни.

Всичко това има ефекти и за кинонаградите. За наградите на Филмовата академия, които трябва да се състоят през април 2021 г., ще бъде направено "временно изключение" в правилата, така че филми, които са имали премиера в стрийминг услугите, да могат да се състезават. Всъщност подобни компании вече дълго време заобикаляха предишните правила, като пускаха най-добрите си филми в свои собствени кина - Netflix спечели най-много номинации в сравнение с всички останали дистрибутори на оскарите през 2020 г. - но тази промяна ги поставя в още по-силна позиция.

През 2021 г. филмовите студиа и платформите за съдържание по заявка ще трябва също така да се съобразяват с дългосрочните ефекти от локдауните. Предвид спирането на продукциите за няколко месеца - един холивудски филм се заснема за средно 106 дни - се задава недостиг на ново съдържание. Стрийминг услугите, които разчитат на изобилие и разнообразие, за да задържат потребителите, може да имат проблем да задържат абонатите си. А за кината това може да означава още повече празни места.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал