Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Сагата на "Догма", последният трилър на Кристофър Нолън, илюстрира трудностите, пред които се изправят по време на пандемията режисьорите и филмовите студиа. Първоначално с насрочена кино премиера за 17 юли 2020 г., филмът бе отложен за 31 юли и след това за 12 август. После Warner Bros каза, че ще бъде пуснат по-късно през август, но само в определени страни. Премиерата му в Америка беше насрочена за септември - с предимство за "избрани" градове (тоест тези, които са разхлабили локдауна). Филмовите шефове се оплакват, че всяко от тези забавяния им струва пари.
COVID-19 вся опустошение във филмовия бизнес. Снимането на филми беше спряно за месеци. Промоционалните турнета бяха прекратени. Фестивали като този в Кан, където най-големите заглавия за годината имат премиера, бяха отменени или преобразувани в онлайн събития. Много дистрибутори избраха да разсрочат най-големите си блокбъстъри за 2021 г., когато имат по-добър шанс да направят печалба от боксофис. Това ще означава задръстване от високобюджетни филми; дори киноманите едва ли ще изгледат всички от тях.
С публика, затворена у дома си, пандемията също така направи изгряващите стрийминг услуги още по-силни. Netflix добави 10.1 млн. нови абонати в световен мащаб през второто тримесечие на 2020 г. (при прогноза за 8.3 млн.). Според медийния регулатор Ofcom британците са прекарали средно шест часа и 25 минути дневно през април в гледане на телевизия и онлайн видеосъдържание - час и половина повече, отколкото през 2019 г. Докато някога студиата пускаха онлайн своята слаба или средна продукция, сега те качват там и първокласното си съдържание. През септември Disney пусна римейк на "Мулан" с живи актьори и бюджет от 200 млн. долара в своята стрийминг услуга Disney+ срещу допълнителна такса.
В резултат някои кина трябваше да правят компромиси с правата си за ексклузивност. Решението на Universal да пусне "Световното турне на троловете" едновременно онлайн и в ограничен брой кина доведе до ново споразумение с AMC за кинопремиерите и дигиталните такива. Преди кината на AMC можеха да въртят филм на Universal в продължение на 90 дни, преди да мине онлайн; сега този период е променен за постоянно на 17 дни.
Всичко това има ефекти и за кинонаградите. За наградите на Филмовата академия, които трябва да се състоят през април 2021 г., ще бъде направено "временно изключение" в правилата, така че филми, които са имали премиера в стрийминг услугите, да могат да се състезават. Всъщност подобни компании вече дълго време заобикаляха предишните правила, като пускаха най-добрите си филми в свои собствени кина - Netflix спечели най-много номинации в сравнение с всички останали дистрибутори на оскарите през 2020 г. - но тази промяна ги поставя в още по-силна позиция.
През 2021 г. филмовите студиа и платформите за съдържание по заявка ще трябва също така да се съобразяват с дългосрочните ефекти от локдауните. Предвид спирането на продукциите за няколко месеца - един холивудски филм се заснема за средно 106 дни - се задава недостиг на ново съдържание. Стрийминг услугите, които разчитат на изобилие и разнообразие, за да задържат потребителите, може да имат проблем да задържат абонатите си. А за кината това може да означава още повече празни места.
2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.