🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

След тех ускорението

Новите технологични навици, придобити по време на пандемията, ще я надживеят

Добре дошли в бъдещето - не 2021 г., както вероятно предполагате, а 2025 г. или дори 2030 г., в зависимост кого питате. Възприемането на нови технологични навици в отговор на пандемията - от видеоконференциите до онлайн пазаруването - означава, че употребата им е достигнала нива, каквито се предполагаше, че ще бъдат факт след много години.

"Скорошни данни показват, че по отношение на дигиталното възприемане от страна на потребители и бизнеси сме превъртели пет години напред в рамките на около осем седмици", обяви през май 2020 г. консултантската компания McKinsey. А при онлайн пазаруването в Америка напредъкът е дори още по-бърз - "растеж за десет години в рамките на три месеца". Италианският ритейл консорциум Netcomm посочва, че пазаруването в страната, традиционно изоставаща в е-търговията, е направило "десетгодишен еволюционен скок" към дигиталното. За банкирането експерти, запитани от The Economist, посочват, че делът на безкешовите транзакции по света се е повишил до нива, които те са очаквали да видят след две години. За медицината британски доктор казва пред New York Times, че Националната здравна служба е направила десетилетна промяна за една седмица с преминаването на лекарите към дистанционни консултации.

Наречете го тех ускорение. Във всички тези случаи, а и в много други пандемията ускори съществуващите тенденции на възприемане на технологиите. Пазаруването стабилно се изместваше онлайн; разплащанията бавно ставаха дигитални; онлайн обучението постепенно се разрастваше; повече хора работеха от вкъщи поне в част от времето. Сега хора в много държави бяха рязко изстреляни в бъдеще, където всички тези навици са далеч по-широко разпространени.

Големият въпрос за 2021 е колко назад ще се върнат нещата.

Тази внезапна промяна беше болезнена. Множество търговци с физически магазини, вече в затруднение, бяха тласнати към фалит, включително установени имена като J.C. Penney и Neiman Marcus. Със затварянето на банковите клонове възрастните хора, незапознати с онлайн банкирането, станаха жертви на дигитални измамници. Превключването към онлайн обучение подчерта неравенството при достъпа до широколентов интернет и притежаването на компютри сред учениците.

Но този преход също така беше искрата за бърза трансформация в сфери - особено здравеопазването и образованието - които исторически се съпротивляват на промени. Принудителният експеримент с масови локдауни премахна и стигмата върху онлайн обучението и дистанционната работа, като показа, че с правилното оборудване и подкрепа те наистина могат да работят в голям мащаб. Това е добра новина.

Големият въпрос за 2021 е колко назад ще се върнат нещата. Ясно е, че светът няма да се озове обратно в предпандемичното си състояние. Много универсални магазини затвориха. Италианските баби откриха предимствата на онлайн пазаруването. Работещите от вкъщи не бързат да се върнат към пътуването до офиса и обратно пет дни седмично. Но и не всички локдаун навици от 2020 г. ще се запазят. Учениците и учителите са нетърпеливи да се върнат към присъственото обучение. На работещите им липсва офисното общуване. Така някои от новопридобитите навици ще се запазят, но не всички и резултатът ще е някъде по средата. Къде точно ще бъде тази среда ще има огромни последици - за транспортните модели, за цените на имотите и за устройството на градовете освен за още много други неща.

Според международно проучване на McKinsey 15% от анкетираните корпоративни директори очакват до 2022 г. да позволяват на една десета от служителите си да работят дистанционно два или повече дни седмично, а 7% са склонни да стигнат до три дни. Но тези глобални осреднени стойности прикриват широки вариации. Във Великобритания и Германия 20% от респондентите са съгласни един от десет служители да работи от вкъщи два дни седмично; в Китай числото е едва 4%. А сред технологичните шефове делът е цели 34% при 22% преди пандемията. Компаниите в сферата на технологиите и финансовите услуги могат да функционират по-лесно без служители на място. Но дори в индустрии, където напълно дистанционната работа е възможна, най-вероятният резултат ще бъде хибридно бъдеще, което съчетава работа от вкъщи и от офиса.

Бъдещето е сега

Някои компании - като онези, които предлагат облачни услуги или устройства, които помагат за дистанционна работа - ще станат по-силни. Други като физическите търговци ще страдат. Много няма да оцелеят. Но пак ще има и нещо положително, тъй като тези промени отварят нови полета за иновации. Големи и малки компании вече развиват свежи инструменти за подобряване на усещането при дистанционната работа, сътрудничество и обучение; за поддържане на нови форми на безконтактна и базирана на запазен час търговия; а също и за предлагане на нови видове онлайн социални дейности от виртуални конференции до виртуален туризъм. Няма връщане назад към миналото, което съществуваше преди пандемията. Вместо това COVID-19 изстреля света в едно много по-различно бъдеще.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал