🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Три неща в ежедневието ни, които никога няма да са същите. Ще бъдат по-хубави

Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово

Три неща в ежедневието ни, които никога няма да са същите. Ще бъдат по-хубави
Три неща в ежедневието ни, които никога няма да са същите. Ще бъдат по-хубави
   ©  Капитал
   ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Преди избухването на пандемията се оказа, че сме живели луксозно и безгрижно - мнозина българи си позволяваха екзотични пътешествия, годежи се случваха в Бали, заспивахме вечер в Доха, събуждахме се във Виетнам... Откакто съществува, вече 50 години, Mastercard е като глобална кръвоносна система, която мери пулса на радостта, родена от свободата да пътуваш и да се придвижваш без пари в брой, да приключенстваш и да изследваш непознатото. Е, през 2020 г. се наложи да намерим други начини да пътуваме и да търсим радост - с въображение и нови идеи, да изследваме непознатите възможности на онлайн средата и как тя да ни върне обратно света, който загубихме, само с няколко клика.

Еволюцията стана революция

2020 г. беше безпрецедентна в скокообразното преминаване към дигитализация, за която ние в Mastercard се подготвяме от над 10 години. Станахме свидетели на изключително ускорени процеси във всички сектори и сфери: в банкирането, в бизнеса, в образованието и в цялостния начин на живот и ежедневието на хората. Макар и наложена поради глобалната ситуация с COVID-19, засилената дигитализация е неизбежна стъпка в технологичното развитие на обществото и ролята на Mastercard е да осигури най-високи нива на киберсигурност и лесна и удобна употреба на онлайн услугите.

Според най-новото проучване на Mastercard за еволюцията на финансовите услуги сред граждани на 12 европейски държави българите са отново в челните редици по отвореност и възприемчивост на нови дигитални услуги, които улесняват живота: 62% от запитаните българи изразяват ентусиазъм към новите технологични решения, които са безопасни и улесняват финансовите им операции, като последствие от промените в ежедневието заради COVID-19. За сравнение - най-нисък е интересът към нови решения в Германия и Нидерландия (35%), като при тях е най-висока удовлетвореността от традиционното банкиране и съществуващите решения за плащане, а анкетираните не искат да променят нищо.

Очакваме през 2021 г. тази тенденция да се задържи, независимо от развитието на ситуацията около COVID-19, защото хората бързо свикват, когато веднъж открият ползите от бързите и лесни технологични решения за разплащания и банкиране, които им пестят време.

Mastercard е лидер в мобилните плащания както в Европа, така и в България. Ние сме предпочитан партньор на 90% от финтех компаниите. Виртуални карти с нашия бранд се издават във всички налични в България мобилни портфейли, а в над 75% от тях сме единствен картов бранд. Задно с Paynetics и Pay by Vivacom издадохме една от първите в Европа Mastercard Digital First карти - иновативен продукт, от който сегмент е и небезизвестната Applе Card.

Големите помагат на малките

Иновацията достига до всички - търговците все повече се убеждават и възползват и от възможностите за дигитализиране на плащанията. Бъдещето е тук - вече е възможно техните собствени мобилни устройства да приемат плащания. Вместо да разчитат на специален хардуер, тези търговци ще могат да използват софтуерни решения в техния телефон, таблет или лаптоп. Поставянето на технологията за продажба в ръцете на всички търговци - от мултинационални компании до малки и средни бизнеси и до микропредприемачи, ще им даде свободата да извършват плащания без разходи и поддръжка на специализиран хардуер.

Това ще даде на търговците възможността да създават изцяло нови начини за взаимодействие със своите клиенти лесно и бързо. Всички тези решения носят много голямо подобрение и в клиентското изживяване - клиентът вече може да използва мобилно устройство или смарт часовник при целия процес по закупуване на стока - приложенията стават все по-мултифункционални. А накрая, при плащане, да го направи само с пръстов отпечатък, лицево разпознаване или друг вид биометрия - или както вече е известно по света - възможността да платиш "с усмивка". От другата страна търговецът ще получи парите от продажбата веднага.

Малките и средните предприятия са гръбнакът на икономическата структура на България. Като водеща технологична компания за нас е важно да се стремим към предоставяне на максимално достъпни решения, отговарящи на техните специфични нужди. Kлиентите имат очакването, че ще могат да плащат както пожелаят винаги и навсякъде. Този техен избор е вече фундаментален и досега се е явявал като голямо предизвикателство за търговците. Необходими са допълнителни усилия за насърчаване на предприемачеството, които да разширят възможностите на МСП, за да развият бизнеса си и да посрещнат потребителските нужди. Вярваме, че ако насочим усилията си към опростяването на административни процедури и съдействаме за създаването на механизми за повишаване на осведомеността за предимствата от използването на иновативни технологии, ще успеем да стимулираме развитието на тези търговци.

Гордеем се, че с наша помощ гореописаните решения на българските финтех компании myPOS и Phos получиха одобрение за имплементация на европейски пазари и са разпознати като едни от най-гъвкавите и иновативни възможности за малкия бизнес.

Време е да служим, не толкова да продаваме

Като компания с визия за бъдещето Mastercard поставя дългосрочен фокус върху цялостния си подход и това обхваща и маркетинговите ни активности. Рекламата, каквато я познавахме преди, вече не е адекватна. Потребителят не е просто адресат на съобщения, които да прекъсват работата и интересите му - той/тя са център на самата развойна дейност на нашите продукти и решения. А сега вече и самата Земя се налага да бъде наш партньор и бенефициент. Още отпреди пандемията ние започнахме радикално и много смело да инвестираме в решения, които ограничават покупките в името на здравето на планетата - например уникалното финтех приложение Doconomy - Everyday Climate Action™, което анализира метаданни на плащания по света, поведението на плащания на юзъра и изчислява твоя личен въглероден отпечатък върху планетата. Преминаваме към дигитални - с приоритет, и също дървени и рециклируеми карти, за да ограничим пластмасата. Въвличаме милионите си картодържатели през нашите партньори - банките, в глобална коалиция Priceless Planet, с която си поставяме за цел да подкрепим обратното залесяване на ключови за застрашената природа места.

Бъдещето принадлежи на марки, които имат отличими ценности и въвличат потребителите си в значими и смислени каузи с реален ефект и на местно ниво. В България големите играчи като Mastercard адаптират своя подход в посока да инвестират където е най-необходимо - при малките, които са в затруднение и които работят с вдъхновение и кауза.
През 2020 г. се ориентирахме към инициативи с онлайн търговци в нови категории, които се борят за адаптация и дигитализация. Подпомагаме ги, като въвличаме нашите милиони картодържатели да направят смислена транзакция онлайн с Mastercard, да подкрепят малкия бизнес и да зарадват себе си или някой друг с нещо малко и безценно в кризата: да осиновят кошер и да пазаруват мед от малък семеен производител на istinskimed.bg, да трупат страници вместо мили, като купят книга от http://booktrips.bg/ и пътешестват със силата на литературата и сърцето, да изпратят колет с безценни български вкусове на близък, който тази година не можа да бъде тук с нас, на трапезата ни за Великден или Коледа - от https://kashonharmonica.bg/