🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Свързване от дома

Компаниите ще трябва да открият нови начини да обединяват служителите си

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Върху какво качество ще се фокусират бизнес лидерите през 2021 г.? Отговорът, разбира се, е работата в екип. Корпоративният живот през 2020 г. беше нарушен от пандемията и необходимостта много служители да работят от дома. Повечето компании се справиха, но живееха от социалния капитал, който бяха натрупали през предишните години. През 2021 г. те ще искат да попълнят резервите. Много мениджъри ще бъдат изненадани от това колко добре е преминал експериментът "работа от дома". Изследванията показват, че до 2020 г. служителите, които са оставали у дома, са били изолирани от останалите в офиса. Те се смятаха за граждани втора класа.

Но пандемията сложи всички в една лодка, или по-точно в една и съща всекидневна. Мениджърите разбраха, че персоналът може да е продуктивен, когато не е в офиса; служителите свикнаха да участват във видеосрещи. Проучване на Националното бюро за икономически изследвания установи, че служителите вкъщи работят почти час допълнително на ден в сравнение с времето, когато са били в офиса. Новите мерки действаха, защото служителите вече бяха запознати с ролите си и бяха свикнали с ритъма на организацията. Седмичните срещи за планиране могат да се провеждат онлайн, дискусиите на екипа могат да се водят чрез Slack или WhatsApp.

Мениджърите знаят силните и слабите страни на персонала и кого трябва да сръчкват и кого да оставят на мира. С течение на времето обаче тази връзка може да се влоши. Мениджърите и служителите ще се сблъскат с нови проблеми и ще трябва да разработят методи за справяне с тях. Ще се присъединят нови служители, съществуващи ще преминат на нова работа. Натрупаните знания ще бъдат по-малко полезни. Ще е необходимо да се разработят нови начини на работа, които може да се нуждаят от по-тясно сътрудничество, отколкото може да се постигне чрез видеовръзка.

Част от продуктивността идва от способността случайно да се откриват ценни неща - примерно с шанс за непринудена дискусия с някой извън вашия екип. Тези моменти около машината за вода са по-малко вероятни, когато хората работят от вкъщи. Служителите могат да започнат да се свързват само с хората от техния конкретен екип или чат група. Екипът по продажбите например може да загуби контакта с дизайнерите на продуктите. В крайна сметка това ще разруши мрежите, от които може да зависи здравето на компанията. Ето защо компаниите ще прекарат 2021 г. в опит да възстановят колективния дух. Дори ако служителите не се върнат в офиса на пълен работен ден, те вероятно ще бъдат помолени да го направят поне един или два дни в седмицата. Когато са там, те ще бъдат насочвани да се срещат с тези извън тяхната непосредствена йерархична група, за да спре компанията да се превръща в битка между "нас" и "тях".

Всичко това може да включва и някаква социално дистанцирана версия на почивните дни, целяща да премахне бариерите между отделите. Срещи на по питие в Zoom вече станаха обичайно явление, като някои работодатели изпращат на служителите си вино или бира, за да насърчат участието им. Други събития включват викторини, онлайн караоке и игра на топло и студено, в които работниците се надпреварват да намерят предмети в собствените си домове.

Компаниите ще направят проучване сред служители, за да проверят нивото на духа. Отделите за човешки ресурси ще трябва да свършат много допълнителна работа освен пожарната функция, свързана с изясняване на проблемните взаимоотношения. Големият риск в средносрочен план е появата на две култури, както се случи в gig-икономиката, където работната сила е разделена на малък брой основен персонал и по-голям брой външни контрактори или временни работници.

Пандемията може да създаде ново разделение, тъй като по-възрастните, утвърдени работници остават вкъщи, а по-младият персонал, въпреки че ходи в офиса, има по-малко възможности да се свързва с колеги, да изгражда професионални връзки и да се изкачва по йерархичната стълба.

Екипният дух ще бъде по-труден за създаване в сравнение с преди - каквито и хубави думи да използва главният изпълнителен директор.

Ами ако

Подозрението към Китай е от редките теми, по които в Америка има двупартиен консенсус. Демократите и републиканците са съгласни, че китайските технологични компании, най-вече Huawei, трябва да се третират с внимание и натискът трябва да е непрекъснат.

Ами ако Китай отмъсти, като изгони Apple, затвори магазините и прекъсне достъпа й до континенталните доставчици? Apple започна да диверсифицира веригата си на доставки, но все още разчита основно на китайските компоненти и сглобяване в страната, както и на китайските купувачи на iPhone. Изненадана от китайски доставчици или потребители, най-скъпата компания в Америка може да види намаляване на пазарната си капитализация.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал