🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бизнесът ни продължава да расте и става все по-разнообразен

Лонгруи Циу, генерален мениджър на Huawei Consumer Business Group за България и Северна Македония, за развитието на Huawei на глобалния и местния пазар през 2020 и какво предстои през 2021 г.

Бизнесът ни продължава да расте и става все по-разнообразен
Бизнесът ни продължава да расте и става все по-разнообразен
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Преди да се гмурнем в дълбокото, нека уточним какво стои зад Huawei Consumer Business Group и как тази група се позиционира в цялостния бизнес на Huawei?

Huawei Consumer Business Group, или CBG, покрива бизнеса ни с устройства за крайни клиенти - тяхната разработка, производство и достигане до потребителите. Това са смартфони, лаптопи, таблети, смарт часовници, смарт очила, безжични аудиопродукти, дисплеи, рутери и други. Това е по-младият ни бизнес. CNBG, от друга страна, е групата, свързана с мрежите и корпоративните решения. Huawei като компания започва първо с тях и днес те покриват повече от една трета от населението на света - всеки трети човек е свързан през мрежа, работеща с помощта на Huawei. Но повечето хора асоциират Huawei с това, което виждат в магазините, с продуктите, за които четат и които използват в ежедневието си. Към днешна дата двете направления са много добре балансирани. В края на първото полугодие на 2020 CBG генерира 56% от общите приходи на компанията.

Как бихте описали 2020 г. за Huawei и по-специално за Huawei CBG?

- 2020 е една от нашите повратни години. Не единствената, ние сме млада и бързо развиваща се компания и затова сравнително кратко време бизнесът ни имаше няколко повратни точки. В 2020 влязохме с ясното съзнание, че тя ще е година на предизвикателства. Трябваше да се справим с дуалността на мобилния пазар, да наложим нова платформа - Huawei Mobile Services, и съответно нов магазин за приложения - Huawei AppGallery. На местно ниво вече имахме планове да започнем продажби на лаптопите на Huawei в България. И не само на лаптопи - задачата ни беше да развием и комуникираме нашата стратегия, наречена 1+8+N. Да разширим възприятието за бранда от "смартфон" към "екосистема". "Екосистема" се превърна в нашата ключова дума - както по отношение на HMS/AppGallery екосистемата, така и на екосистемата от продукти. Кризата с COVID-19 дойде като още едно предизвикателство, за съжаление не толкова вълнуващо, но мисълта ми е, че вече бяхме подготвени за битка. Сигурен съм, че всички дълго ще помним тази година.

Постигнахте ли целите си на местния пазар?

- Да, дори ги преизпълнихме. Бизнесът ни продължава да расте, имаме ръст на годишна база, запазихме силните си позиции при смартфоните и същевременно развихме много по-богато и разнообразно портфолио. Реализирахме изключително успешен старт на серията P40 в условията на извънредно положение и в момента сме от първите държави в Европа, които предлагат новия флагман Mate 40 Pro. Разширихме екипа си и успяхме да останем ефективни, продуктивни и съгласувани помежду си в усложнената работна обстановка, което също отчитам като постижение. Успяхме и да останем близо до потребителите си, да се погрижим за тях, организирайки Door to Door обслужване, удължена гаранция и други сервизни кампании в помощ на хората. В тази сложна за всички среда искаме да бъдем "топъл бранд" и смятам, че го постигаме.

Как се разви предизвикателството AppGallery глобално и локално?

- По последни данни AppGallery се ползва на над 700 милиона устройства в света и има над 2 милиона регистрирани разработчици на приложения. Към края на август в нея са интегрирани с HMS Core над 96 000 приложения и са качени над 73 000 приложения за пазарите извън Азия. Фокусираме се върху най-използваните и търсени приложения и можем да кажем, че сме покрили над 90% от тях. Но това, с което истински се гордеем, е развитието на локалния пазар. Имаме собствен екип тук, в България, който работи с българските доставчици на приложения. Вслушваме се в гласа на местните потребители и се стремим да посрещнем очакванията им възможно най-бързо заедно със самите доставчици. Сред приоритетите на българите са банковите и други финансови приложения, приложенията на мобилните оператори и на други местни бизнеси. Вече успешно сме интегрирали тези на Банка ДСК, ПИБ, Пощенска банка, ЦКБ, ОББ, phyre, iCard, ePay, "Теленор", A1 и Vivacom, включително техните дигитални портфейли A1 Wallet и Pay by Vivacom, Happy Delivery, Foodpanda, Grabo, Bulsatcom, Vbox, Yellow Taxi, abv и още много. Ако вашата банка или любимо приложение още ги няма, много вероятно е вече да работим по него. До момента, към средата на декември, сме продали почти 150 000 HMS/AppGallery базирани устройства в България. Това показва доверието, което имат към нас нашите партньори и потребители, и също така е стимул за още по-бърза HMS интеграция на локалните приложения. Напоследък всяка седмица имаме качени нови 10 - 15 приложения от разработчици и доставчици, с които дори не сме били в контакт. Екосистемата вече живее свой собствен живот.

Как се развиват останалите ви продуктови категории в България?

- През лятото започнахме продажбите в България на лаптопите от серията Matebook. Започнахме с 4 модела в средния и високия ценови клас и пазарът ги прие много добре. Те имат свой собствен почерк - FullView дисплеи, метални корпуси, сензор за пръстов отпечатък, удобно вграден в бутона Start, и т.н. Успешно развиваме смарт часовниците, а новият Watch GT 2 Pro е истински хит в момента. Неговата формула е в технологиите и лайфстайл функциите, добавени към дизайна на класическия часовник, която се доказва като успешна. Новото ни предизвикателство са премиум аудиоустройствата, включително интелигентните слънчеви очила Huawei X Gentle Monster Eyewear II. В аудиокатегорията имаме 4 съвсем нови продукта от висок клас, с които навлизаме в относително нов за нас сегмент. Но не го правим случайно. Говорим за екосистема, не за един, бил той и перфектен, продукт. Визията ни е за Seamless AI Life и по пътя към постигането й предлагаме продукти, които са част от екосистема, които са интелигентни, интелигентно свързващи се и комуникиращи един с друг, предлагащи допълнителни функции на база на тази свързаност и оттам - добавена стойност за потребителя.

Какво да очакваме през 2021?

- През 2021 ще продължим по пътя, които сме начертали. Наричаме нашата стратегия 1+8+N. "1" е смартфонът, почти всичко се свързва с него. Ще продължим да развиваме смартфон линиите си и Huawei Mobile Services екосистемата не само с нови приложения в AppGallery, но и с развиване на повече услуги като Cloud, Music, Video, Pay, Petal Search, Petal Maps и други. "8" са смарт часовници, слушалки, персонални компютри, смарт дисплеи, домашно аудио, телевизори и т.н. Не сме представили всички "8" в България, така че тук можете да очаквате новини. "N" е безкрайност, покрива Internet of Things и безкрайните възможности за "умен дом" и интелигентен живот. За момента няма да разкрия повече подробности, но посоката е ясна. Всички имаме нужда от растеж.