🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кеш, моля

Притиснати от недостиг на средства, градовете ще трябва да са гъвкави в управлението на системите за обществен транспорт

"Когато се возя с метрото, постоянно ми се ще да напиша в Twitter "Метрото е супер, качете се и вие". Но ако всички взимат метрото, не би трябвало да сме там", казва Никол Гелинас, нюйоркска писателка, която работи върху книга за историята на обществения транспорт в града.

Добре дошли в парадокса на обществения транспорт по време на пандемия. Автобусите и метрото никога не са били по-чисти; маскираните и социално дистанцирани пътници никога не са били по-тихи и предпазливи; но и никога не е имало такъв страх сред хората да използват обществения транспорт. Броят на пътниците е спаднал с над 80% в Ню Йорк, Чикаго, Сан Франциско и Вашингтон. За да бъдат пътуванията по-безопасни, градовете измислиха нови начини за щателно почистване, различни маршрути и променен начин за качване в автобусите. Някои от тези иновации ще оцелеят и ще еволюират през 2021 г. и ще променят начина, по който общественият транспорт поддържа и формира американските градове - стига агенциите по транспорта да намерят начин да излязат от финансовата бездна, в която ги вкара пандемията.

В нормална ситуация агенциите с проблеми могат да се обърнат към правителството на регионално или щатско ниво за помощ. Но тези, от които търсят помощ, имат свои собствени проблеми заради минимални приходи. Причината е една и съща: рязко намалената икономическа активност доведе до по-малко приходи и повече разходи за защита на служителите. Федералното правителство предостави 25 млрд. долара на системите за обществен транспорт в пакета си от март 2020 г. Звучи като много пари, но предвид стотиците различни агенции в САЩ те бяха бързо изхарчени. Пат Фой, президент на нюйоркския "Метрополитен", който управлява градските автобуси, метрото и влаковете, предупреждава, че агенцията е пред "стогодишно фискално цунами".

Без федерална помощ агенциите ще трябва да намалят услугите си драстично, което ще доведе до по-малко на брой влакове и автобуси, съответно и повече хора в тях, което от своя страна ще доведе до повече хора, които пътуват с кола, което ще направи всичко по-лошо. Свиването на услугите отнема дълго време, за да тръгне в обратната посока, особено когато градовете и щатите затъват все повече във финансови дупки. Около 75% от гражданите на Ню Йорк пътуват с градския транспорт. Забавяне на системата ще означава, че целият регион ще бъде по-малко продуктивен. Делът на работещите, които използват обществен транспорт, е по-нисък в Бостън и Сан Франциско, но изкарването на тези хора на улицата в търсене на начин на придвижване ще остави градовете блокирани. В Детройт около 7% от работещите пътуват с автобус. Свиване на броя автобуси може да означава, че тези хора ще останат без работа.

Има и добра страна. COVID-19 накара системите да станат по-гъвкави и да иновират - тези навици може да останат и през 2021 г. Много градове преосмислиха процесите при качване в автобус. Вместо всички да влизат отпред, което увеличава времето по спирките и прави всичко по-малко ефективно, някои градове експериментираха с качване от всички врати.

Защитниците на обществения транспорт отдавна поддържат идеята за бус ленти - градовете научиха, че създаването им не трябва да носи след себе си дълъг процес и да струва тонове пари. Вместо това те могат да струват само няколко кутии с боя и желание за експерименти. Някои от тези временни бус ленти може да се окажат постоянни, докато градовете стават по-гъвкави и започват да изразходват парите си по-ефективно за обществен транспорт през 2021 г.

Ами ако

Америка отдавна избягва европейския стил на индустриална политика, но вече изостава значително зад Китай в някои технологични сфери, конкретно 5G, следващото поколение мобилни мрежи. Ами ако правителството реши да създаде 5G мрежа с помощта на държавата? Ястребите по отношение на Китай в администрацията на Тръмп харесват тази идея. Едно тяхно предложение беше Министерството на отбраната да даде под наем радиоспектъра си на Rivada Networks, фирма с големи републикански инвеститори. Възможно е дори Джо Байдън да хареса плана: публична 5G мрежа би подпомогнала конкуренцията и нивото на иновация.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал