🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Шок и ужас

Подгответе се да видите степента на креативното разрушение, причинено от пандемията

Рецесиите са механизмът за естествен подбор на капитализма. Слабите бизнеси се свиват или изчезват, а силните се разширяват. Но през 2020 г. процесът на креативно разрушение не се случи по обичайния начин. Тъй като спадът беше в резултат на здравна криза, а не примерно на финансов крах или инфлационна паника, имаше някои особени корпоративни победители и губещи - като бума на видеострийминга или корабокрушението на фирмите за круизни лайнери. В същото време масираните държавни помощи задържат над водата компании в целия свят, маскирайки мащаба на корпоративната сеч. През 2021 г. щетите ще станат по-ясни с постепенното оттегляне на стимулите и фалирането на компании. Здравите бизнеси ще вдигнат инвестициите и това ще им осигури трайно предимство. Тези топ претенденти обаче ще се озоват в нова среда, в която три темела на съвременния бизнес - първенството на акционерите, глобализацията и малкото правителство - са разклатени.

Икономическите сривове по правило са редки и бързи - от Втората световна война насам Америка е била в рецесия само през 14% от времето. Но те имат дълбоко въздействие върху структурата на бизнеса. При предишните три спада цените на акциите на най-горната четвърт във всеки от десет сектора са се вдигнали средно с 6%, докато тези в най-долната четвърт са паднали с 44%.

Този път има някои очевидни победители. Перспективите пред Силициевата долина се изстреляха нагоре с преминаването на потребителите към дигитални услуги (вижте следващия редакционен коментар). Корпоративен Китай направи пореден огромен скок напред. Китайската икономика се представи далеч по-добре от повечето от останалите, а вълната от борсови листвания - включително искрящото IPO на Nongfu Spring, колос в производството на бутилирана вода - подчерта силата и дълбочината на китайските компании. Техният (включително Хонконг) дял от стойността на световния фондов пазар сега е 17% при 15% преди пандемията и 13% преди десетилетие.

Победители и губещи

Някои истории на успеха са по-неочаквани. Богатството на фамилията Пунавала в Индия, известна колкото с фермите си за расови коне, толкова и с бизнеса си с ваксини, е скочило с 62% до 14 млрд. долара според Bloomberg. Индустрията на морския транспорт прекара години в сливания с цел по-ефективна структура и усилията се отплащат, като лидерът в бранша Maersk прогнозира солидни печалби за 2020 г. въпреки краха на търговията. SoftBank, японски конгломерат, известен с лудите си технологични залагания и огромните си дългове, превърна кризата във възможност с обявяването на продажби на активи за 80 млрд. долара. Компаниите за добив на злато, дълго време смятани за "мъртви пари", са обратно на мода, тъй като някои инвеститори смятат, че огромните правителствени стимули ще качат инфлацията, а в подобни времена кюлчетата са един от малкото активи, които запазват стойността си.

А кои са губещите? Като цяло бизнесът е в по-лоша форма, отколкото при последната финансова криза - през първата половина на 2020 г. над 40% от водещите 3000 американски публични компании са натрупали загуби в сравнение с малко повече от една трета през 2009 г. Но нивото на фалитите в САЩ остава ниско, като само 5% от junk облигациите са необслужвани и едва 4% от корпоративните кредитни карти са с просрочени задължения.

През 2021 г. този нереален свят няма да издържи. Правителствата ще намалят раздаването на нови помощи и ще преминат от поддържането на отделни компании живи към осигуряването на подкрепа за хората, които губят работата си. Пропастта между компаниите ще се разшири и защото по-силните ще запазят инвестициите си, докато другите ги орязват. До средата на 2020 г. капиталовите разходи на десетте най-харчещи публични американски компании все още бяха с 3% нагоре, докато при най-малките 1000 фирми се бяха сринали с 82%.

Корпоративните победители от спада през 2020-2021 г. като цяло ще бъдат големи компании, които печелят от технологичните промени и са изложени на по-добре представящи се икономики, особено в Азия и Америка. Но те ще се озоват в сложна постпандемична среда, в която правилата на играта между бизнес и общество се пренаписват.

Фирмите ще са под натиск да обръщат по-малко внимание на акционерите и повече на служителите. Скоростта на обратното изкупуване на акции намаля почти наполовина в глобален мащаб до средата на 2020 г. и няма да се върне към предишното си ниво дори с възстановяването на печалбите. Стагнацията на глобализацията означава, че повече мултинационални компании ще трябва да оперират като федерации от национални бизнеси и ще бъдат неспособни да жънат пълните ползи откъм ефективност на това да бъдат управлявани като единна глобално интегрирана организация. И с повсеместното разрастване на размера на правителствата нивата на регулациите и данъците неизбежно ще растат. За най-големите 3000 глобални компании средната ефективна данъчна ставка, която плащат, е паднала от 33% преди две десетилетия до само 22% сега; единствената посока е нагоре. В края на тази рецесия светът на бизнеса ще бъде разтърсен, а също и правилата на капитализма.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал