🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Прогнозите на Economist: Да внедриш или да не внедриш

Генеративният ИИ носи много обещания за бизнеса. Но не очаквайте да бъде въведен от днес за утре, казва Рачана Шанбхог

Когато ChatGPT се появи в края на 2022 г., той бързо се превърна в сензация. В рамките на два месеца 100 млн. потребители му поставяха всякакви забавни въпроси ("Напиши ми рап песен, използвайки препратки към "Спондж Боб квадратни гащи"). Броят на хората, които гугълват "изкуствен интелект" (ИИ), скочи неимоверно и манията запали ентусиазма на инвеститорите за всякакъв род ИИ проекти. Но истинското обещание, на което залагат тези инвеститори и предприемачи, е свързано с употребата му в бизнеса. Тук той също може да бъде въведен по-бързо от предишни иновации. Но не очаквайте да се случи от днес за утре.

Потенциалът е вълнуващ. Според консултантската компания McKinsey три четвърти от бизнес употребите на генеративния ИИ ще попадат в четири категории: клиентски операции, маркетинг и продажби, софтуерно инженерство и изследователска и развойна дейност. Навигирането през сложен данъчен кодекс или резюмирането на правен документ може да стане леко като летен бриз. Напишете правилното задание и магически може да се появи първа чернова на маркетингово копие. Вече множество разработчици на кодове разчитат на Copilot, кодиращ инструмент на Microsoft, който им помага да пишат софтуер. Проучванията показват, че професионалните работници с представяне под средното печелят най-много от използването на генеративен ИИ, което обещава силен скок в производителността за компаниите.

Нещо, което също помага, е, че много от инструментите с генеративен ИИ ще бъдат по-лесно достъпни от предишни технологии. Това не е като персоналните компютри и смартфоните, при които работодателите трябваше да купуват голямо количество хардуер, или дори като електронната търговия, при която много магазини трябваше да направят физическа инфраструктура, преди да могат да отворят онлайн витрина. Много бизнеси може да открият, че могат да се обърнат към ИИ специалисти за разработване на инструменти по поръчка. А компании като Microsoft и Google вграждат генеративен ИИ в своя офисен софтуер, което означава, че всеки, който отваря нов документ или таблица, скоро ще може да използва тези инструменти.

Много от най-големите компании вече експериментират. Банката Morgan Stanley използва ИИ за изграждане на инструмент, който да помага на мениджърите на активи. Фармацевтичният гигант Eli Lilly сключи сделка със стартъп, който управлява "автономни лаборатории", за да набелязва обещаващи молекули, които след това компанията може да развие, тества и комерсиализира. Близо 5% от свободните работни места, обявени от големите американски банки между 2020 и юни 2023 г., споменават ИИ в описанието на търсените умения, а около 8% от патентите, регистрирани от големите технологични компании през 2020 - 2022 г., са свързани с ИИ.

И все пак не всички бизнеси ще са ентусиазирани да въведат ИИ. Извън технологичния свят, едва една трета от глобалните мениджъри казват пред McKinsey, че редовно използват генеративен ИИ в работата си; близо половината са пробвали технологията, но са решили да не я използват, а близо едно пета изобщо не са имали досег с нея. Накратко, ИИ ентусиастите са малцинство в съотношение две към едно спрямо предпазливите и неохотните.

Да започнем с предпазливостта. Някои бизнеси възприемат внимателен подход, тъй като около технологията има много неща за доизглаждане. Чатботовете са склонни към "халюциниране" или измисляне на неща, които звучат плашещо достоверно. А писатели, артисти, фотографи и издатели оспорват в съда използването на техни данни от ИИ модели. Някои бизнеси са предпазливи относно това да бъдат изложени на правен риск от използването на тези модели и на репутационен риск от възприемането насериозно на халюцинациите. Банката JPMorgan Chase забрани използването на ChatGPT, макар да експериментира с ИИ в други сфери.

Появяват се и два други лагера: на предпазливите и на неохотните.

Други бизнеси нямат желание дори да потопят пръст във водата. Разликите в поведението на фирми, които са начело по производителност, и други, които са по-малко продуктивни, не са нещо необичайно. Изоставането при въвеждането на технологии може да бъде продължително. Например макар интернет да започна да бъде използван от компаниите още в началото на 90-те, едва в края на века поне две трети от бизнесите в Америка имаха уебсайт. Много фирми имат остарели системи - спомнете си за японската банка, която още използва COBOL - които могат да направят въвеждането на последния писък на технологиите почти непосилна задача. Мениджърите в публичния сектор или в сфери, които са силно регулирани, като комуналните услуги може да нямат особен импулс към иновиране. Тези сектори са значим дял от икономиките. В Америка те заедно съставляват една четвърт от БВП.

Предпазливостта може да идва и от работниците. Макар технологията да обещава да ги освободи от черната работа, някои хора се тревожат, че тя може в крайна сметка да ги замени. Изследване на консултантската компания BCG показва, че работниците от първа линия е по-вероятно да бъдат разтревожени и по-малко вероятно да бъдат оптимисти относно генеративния ИИ от мениджърите и лидерите. В някои случаи профсъюзите може да действат с цел забавяне на въвеждането на технологията; някои може да стигнат толкова далече, колкото гилдията на сценаристите в Холивуд, която стачкуваше през голяма част от 2023 г., отчасти заради притеснения от ефекта на ИИ върху работните места.

Как тогава би трябвало любопитният към ИИ шеф да мисли по отношение на тази технология? Би било добре да направи ясна преценка на ползите, които би донесла, и разходите от въвеждането на все още нова и рискова технология, преди да реши дали да бъде ентусиазиран пионер или предпазлив или неохотен. И най-важното от всичко - вашите работници трябва да участват в това. Обърнете внимание на страховете им - и ги убедете в удоволствието от експериментирането.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар