🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Стартъпи в Южна Америка: Латиновации

Стартъпите процъфтяват около проблемните точки на региона

През последните години стартъпите са светъл лъч за Латинска Америка. Броят на подкрепените от рисков капитал стартиращи фирми между 2020 и 2023 г. се е удвоил до над 2500 според LAVCA, асоциация на регионални инвеститори. През 2021 г. стартиращите фирми в Латинска Америка са привлекли около 16 млрд. долара инвестиции, приблизително колкото общо през предходните десет години.

Стартъп активността избухна по време на пандемията. Както навсякъде другаде, хората, затворени в домовете си, искаха да пазаруват, да се консултират с лекари и да правят много други неща, без да напускат домовете си. Много съществуващи фирми нямаха онлайн портали или те не бяха удобни за потребителите. Помогна и това, че през 2019 г. японският инвестиционен гигант Softbank беше стартирал първия си фонд в Латинска Америка на стойност 5 млрд. долара. Други фондове последваха примера.

Оттогава инвестициите позатихнаха. Глобалните икономически условия изиграха роля в тази посока. През 2024 г. финансирането на стартиращи компании вероятно ще се стабилизира около нивото си отпреди пандемията. Но броят на стартиращите компании ще се увеличи. Повече от тях ще бъдат подкрепени с рисков капитал, включително от множащите се местни фондове.

Както навсякъде другаде, много латиноамерикански стартиращи фирми имат за цел да направят живота по-удобен - например чрез доставки на покупки или храна за вкъщи. Приложения като чилийското Cornershop, което стартира през 2015 г. и беше купено от Uber през 2020 г., или колумбийското Rappi сега се използват в целия регион. И двете разшириха дейността си към доставки на малки пратки и изпълнение на ежедневни задачи.

Но стартиращите компании отразяват и конкретните "болезнени точки", с които се сблъскват хората в Латинска Америка. Плодородна сфера е логистиката. Пощенските услуги в региона са калпави и бавни, а много от пратките се губят. Стартиращи фирми за електронна търговия като Mercado Libre създадоха свои собствени логистични подразделения. Стартъпите вероятно ще се разширяват към доставки между бизнеси, особено ако Мексико привлече повече производители, които искат да преместят дейността си от Китай.

Друга болезнена точка е ниското доверие и липсата на правна защита, в случай че нещата се объркат. Базираната в Мексико Kavak е платформа, през която хората купуват и продават автомобили втора употреба. Нейните основатели разбраха, че купувачите не вярват достатъчно на продавачите, така че те се намесиха като посредник. Подобни платформи съществуват и за имоти. Loft в Бразилия купува, ремонтира и продава апартаменти и къщи. Потребителите могат да продадат недвижимото си имущество на Loft, да разменят апартаменти или просто да публикуват имота си за продажба на уебсайта.

Бразилия отдавна е най-утвърденият стартъп център, следвана от Мексико, Колумбия, Чили и Аржентина. Очаквайте някои страни да създадат първите си еднорози (компании, оценени на над 1 млрд. долара) и повече градове, не само столици, да станат стартъп центрове. Активността в други страни също ще се увеличи, тъй като стартиращите фирми се разрастват отвъд регионалните граници.

Бразилската NuBank е пример, който си заслужава да се проследи. В средата на 2023 г. тя стана четвъртата по големина банка в Бразилия по брой клиенти (80 млн.) и стъпи на пазара в Мексико и Колумбия. Регионът е дом на милиони хора, които не ползват банкови услуги, и на много банки, които се придържат към традиционните, скъпи модели.

Това, което все още ще липсва през 2024 г., е значителна официална подкрепа. Правителствата в региона приветстват иновациите, но никое от тях не предоставя нищо, доближаващо се до услугите за подкрепа на предприемачи, каквито превърнаха в успешни стартъп центрове страни като Израел или Сингапур. Бавната бюрокрация и остарелите правила остават източник на разочарование. Въпреки това стартъп активността ще продължи да процъфтява. Предприемачите в региона изтъкват, че трябва да бъдат издръжливи, за да стигнат дотам, където са. Превръщането на местните пречки в бизнес предимство е това, което прави стартъпите в Латинска Америка толкова динамични.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар