🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бизнес: Заряд по пекински

Лидерството на Китай в производството на батерии ще го превърне в най-големия износител на автомобили в света

Двигателите с вътрешно горене в моторните превозни средства са причина за около 15% от емисиите на въглероден диоксид всяка година. Елиминирането им изисква електрифициране на транспорта, което от своя страна има нужда от батерии в безпрецедентни количества. През 2024 г. в Китай, Европа и Америка ще се оформят очертанията на нова глобална инфраструктура за производство на батерии - мрежа от заводи, способни да произвеждат батерии в достатъчни количества, за да съхраняват енергията, необходима за задвижване на световния флот от превозни средства.

По-голямата част от съществуващите и планираните заводи за батерии са в Китай. Много от тях в Европа се строят от китайски фирми. Анализаторската група Benchmark Mineral Intelligence твърди, че до 2030 г. Китай ще има 69% от световния производствен капацитет на батерии, което е по-малко от 78% през 2022 г., но все още е достатъчно, за да произвежда достатъчно батерии за 90 млн. автомобила всяка година. За разлика от тях прогнозите са, че Европа и Америка ще имат по около 14% от световния капацитет до 2030 г., което е достатъчно за производството на по 19 млн. автомобила от всяка.

Китай държи лидерската си позиция отчасти защото правителството подкрепя производството и внедряването на електрически превозни средства (EV) от по-дълго време. Данъчните облекчения за купуване на електромобили започнаха в началото на 2010 г., а до 2022 г. китайското правителство вложи около 30 млрд. долара в подкрепа на пазара само чрез стимули за потребителите; производителите на електромобили получиха допълнителна подкрепа от местните власти. Тези субсидии създадоха конкуренция между много нови компании в областта на EѴ. Повечето от тях вече са фалирали, което оставя победителите като BYD и CATL в силна позиция. Силните страни на Китай във веригата за доставки на електроника също дадоха тласък на производителите на електромобили. До 2010 г. в Китай вече имаше над 100 млн. електрически велосипеда благодарение на правителствените забрани за движение на мотоциклети с бензинови двигатели в градските центрове.

Европа и Америка едва наскоро започнаха да наваксват. В Америка Законът за намаляване на инфлацията (IRA), приет през 2022 г., предвижда данъчни облекчения за купувачите на автомобили, но само ако автомобилът не съдържа части от Китай или Русия. IRA също така предлага на производителите на батерии данъчен кредит, който покрива около една трета от производствените разходи. Според изчисленията на Benchmark през следващото десетилетие американските производители на автомобили ще получат субсидии в размер на 140 млрд. долара. В началото на 2023 г. Европейският съюз предложи подобна мярка - Индустриален план за зелена сделка, с която се открива възможност за държавите членки да отпускат собствени субсидии, както и да предоставят известно финансиране.

Благодарение на тези стимулиращи мерки сега изглежда, че и Европа, и Америка ще разполагат с достатъчен капацитет за производство на батерии, за да покрият вътрешното търсене на EV до 2030 г. Китай ще разполага с три пъти по-голям капацитет на батериите, отколкото е необходимо за обслужването на вътрешния му пазар. В началото на 2024 г. Китай е на път за първи път да се превърне в най-големия износител на автомобили в света. И без значение колко пари ще похарчат Европа и Америка, за да го настигнат, доминиращата позиция на Китай в областта на батериите ще продължи в обозримо бъдеще.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар