Култура: Имало едно време изкуствен интелект

ИИ ще трансформира всеки аспект на разказването на истории в Холивуд и отвъд

Събиранията години след последната среща предлагат шанс да се замислим колко много се е променило. Подобно нещо ще се случи през следващата година в Холивуд, когато премиерата на "Тук" ще срещне отново актьорите, режисьора и сценариста зад "Форест Гъмп" 40 години по-късно за нов, несвързан с хитовия филм проект. Ситуиран в една стая в продължение на десетилетия, "Тук" е до голяма степен филм за тук и сега. Звездите Том Ханкс и Робин Райт ще бъдат подмладени с помощта на нови ИИ инструменти, които ще ги направят по-млади в някои сцени и ще позволят на създателите на филма да видят трансформацията в реално време, докато снимат.

Генеративният изкуствен интелект сега дава възможност изображенията да бъдат произведени за секунди. Песните могат да се създават в стила на живи и мъртви вече певци. Повече от 3000 книги в Amazon посочват ChatGPT като автор или съавтор, придавайки ново значение на термина "писател в сянка".

Все още сме в началото, но 2024 г. ще бъде предварителен преглед на това, което предстои. Три неща си струва да се наблюдават. Първото е как ИИ ще се използва за разказване на нови видове истории, тъй като разказването на истории става по-персонализирано и интерактивно. Филмите ще се променят, както и игрите - индустрия, в която хората могат да избират собствените си приключения по-лесно, отколкото любителите на киното. Количеството налични забавления също ще нарасне.

Подобно на навлизането на интернета, което доведе до експлозия на "съдържание, генерирано от потребители", публикувано в социалните медии и YouTube, генеративният ИИ ще допринесе за голяма част от видеоклиповете и други материали, разпространяващи се онлайн. Някои прогнозират, че около 90% от онлайн съдържанието ще бъде генерирано от ИИ до 2025 г. Подборът и добрите инструменти за търсене ще бъдат жизненоважни и ще има дебати дали и как да се обозначава генерираното от ИИ съдържание.

Никой не е съвсем сигурен как ще се промени същността на разказването на истории, но е сигурно, че ще се промени. Филмовият историк Дейвид Томсън сравнява генеративния ИИ с появата на звука. Когато филмите вече не бяха неми, това промени начина, по който се изобразяват сюжетните точки и колко дълбоко зрителите могат да се свържат с героите. Кристобал Валенсуела, ръководител на компания, наречена RunwayML, която предлага подобрени софтуерни инструменти за ИИ на креативни типове, казва, че ИИ е по-скоро като "нов вид камера", предлагаща нова "възможност за преосмисляне на историите". И двамата са прави.

Стачката на холивудските писатели насочи прожекторите върху въпроса дали изкуственият интелект ще започне да произвежда сценарии. Засега студиата са се съгласили на компромиси и няма да заобикалят истинските писатели, за да използват вместо тях ChatGPT. Вероятно ще минат няколко години, преди пълнометражен блокбастър да бъде продуциран изцяло от ИИ.

Вместо това второто голямо развитие, което трябва да наблюдавате, е как ИИ ще се използва като инструмент за спестяване на време. Генеративният ИИ ще автоматизира и опрости сложни задачи като дублаж, монтаж на филми, специални ефекти и дизайн на фона. За да надникнете в бъдещето, гледайте "Всичко навсякъде наведнъж", който спечели "Оскар" за най-добър филм през 2023 г. Той включва сцена, която използва инструмент за "ротоскопиране", предлаган от RunwayML, за да редактира фона на зеления екран и да направи говорещия камък още по-правдоподобен. Той компресира в часове работа, която в друг случай би отнела дни редактиране на видео.

Третото нещо, което трябва да следите, са по-драматичните сблъсъци между създателите (иначе известни като собственици на авторски права) и хората, които управляват ИИ платформи. Идната година вероятно ще донесе лавина от съдебни дела от автори, музиканти, актьори и художници за това как техните думи, музика и изображения са били използвани за обучение на ИИ системи без съгласие или плащане. Може би те могат да се споразумеят за някакъв вид лицензиране, при което компаниите за изкуствен интелект започват да плащат на притежателите на авторски права за съдържание, за да обучават своите модели. Но това няма да се случи без интензивна съдебна битка.

ИИ поставя по-големи въпроси за бъдещето на историите и природата на колективното разказване на истории. Например ще имитира ли генеративният ИИ предишни хитове, което ще доведе до повече еднакви блокбастър филми и интерпретации на поп песни, на които им липсва дълбочина, вместо оригинални истории и форми на изкуство? И тъй като забавлението става все по-персонализирано, ще има ли все още истории, които стават част от колективното съзнание на човечеството и вълнуват голям брой хора, които могат да говорят за тях като колектив?

Докато създателите се борят с възхода на ИИ, те ще канализират тревогите си относно технологиите в своите творби. Очаквайте още сблъсъци в стил "Терминатор" между човек и машина. Животът имитира изкуството и изкуството - живота.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved