Музеите ще се увеличават през 2024 г.

От роботи в Сеул до Go-Go музика и Шекспир

Пандемията потопи в криза над 104 хил. музея в света. Въпреки че маските вече са свалени и локдаунът приключи, нарастващите разходи за живот и скъпите пътувания означават, че много културни институции все още страдат от това, което хора от индустрията наричат "туристическия еквивалент на дълъг ковид".

В Лондон големи институции като Британския музей и "Тейт модърн" отчетоха брой посетители през 2022 г. доста под върховете през 2019 г. Въпреки мрачните резултати някои страни се възстановиха добре. Полските и датските музеи се върнаха към посещаемостта отпреди пандемията. В Сеул Националният музей на Корея беше по-популярен през 2022 г. отколкото през 2019 г.

Любителите на културата в корейската столица вероятно ще са развълнувани при откриването на първия музей на роботите и изкуствения интелект в страната, отложено за след 2023 г. Дизайнерите на сградата, Melike Altinisik Architects, са използвали роботи, за да построят музея с формата на кълбо от 2500 квадратни метра. Също в Южна Корея нов музей, посветен на Парк Сио-бо, основателя на Dansaekhwa, движение за монохромно абстрактно изкуство, ще посреща гости от 2024 г. на остров Джеджу, на юг от континента. Междувременно в Япония бившата фабрична площадка на Nintendo в Киото ще отвори врати отново като музей на историята на видеоигрите.

През 2024 г. бразилският куратор Адриано Педроса ще бъде първият латиноамериканец, който организира Венецианското биенале, най-важното световно събитие за съвременно изкуство. Галериите в неговия регион процъфтяват. През март в Аржентина Музеят на латиноамериканското изкуство в Буенос Айрес отваря втори обект в Ескобар. В края на 2024 г. разширението на Museu de Arte de São Paulo на стойност 180 млн. реала (36 млн. долара) ще увеличи размера му с две трети.

През февруари малък, но величествен музей ще бъде открит във Вашингтон, окръг Колумбия. То ще бъде посветен на GoGo музиката, стил, преплетен с историята на чернокожата общност в града. През последните години джентрификаторите, които се оплакват от шум, застрашиха оцеляването на жанра. Построено с бюджет от по-малко от 100 хил. долара, пространството ще им отговори шумно и гордо.

От другата страна на езерото, в Лондон, почитателите на Шекспир ще могат да посетят нов завладяващ музей, посветен на барда, който трябва да направи своя дебют през пролетта на мястото на наскоро преобразения театър "Завеса", където са играли "Ромео и Жулиета" през края на 90-те години на XVI век. Отидете там, за да изследвате живота на ковача на думи чрез хитроумни инсталации и изкуствен интелект. Целият свят наистина е сцена.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved