Питър Барон, tbi: Банкирането ще става все по-интуитивно и мигновено

Питър Барон, главен изпълнителен директор на tbi

Питър Барон, главен изпълнителен директор на tbi bank
Питър Барон, главен изпълнителен директор на tbi bank
Питър Барон, главен изпълнителен директор на tbi bank
Питър Барон, главен изпълнителен директор на tbi bank
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Питър Барон е олицетворение на новото поколение банкери предприемачи. Опитът му във финансовата сфера от редица европейски държави го е научил да разчита на мениджъри, ориентирани към резултатите и поставящи клиента в центъра. Точно по този начин ръководената от него tbi bank се превърна в лидер по отношение на иновациите и в една от най-ефективните банки в Югоизточна Европа. Питър вярва в постоянното учене, доверието и създаването на подкрепяща среда като двигатели за успеха.

Г-н Барон, кои според вас са големите тенденции във финансовия сектор?

Мисля, че настоящите тенденции са просто продължение на нещата, на които ставаме свидетели в изминалите години. Във финансовата индустрия нито една промяна не се случва в рамките на дни - нужно е повече време. И все пак навлизат нови неща. Ето, в момента всеки говори за изкуствен интелект (AI) и според мен това е важна тенденция, която ще играе роля. За мен 2023-а беше годината, в която и финансовата индустрия разбра, че използването на AI е неизбежно - всяка организация има нуждата да положи усилия в тази посока.

Устойчивите тенденции са по отношение на дигитализирането и интуитивността. Вграждането на финансови услуги в нефинансови предложения, както и екосистемният подход вече имат важна роля относно начина, по който банките и финансовите индустрии доставят услугите си на клиентите. И банките, и финтех компаниите работят усилено в тази посока.

Как тези тенденции ще се отразят на крайните потребители в краткосрочен и дългосрочен план?

Финансовите услуги ще стават все по-интуитивни. Времето е най-ценният ресурс за клиентите и те искат да го пестят, да не се отклоняват от пътя си във финансовото си преживяване, ако мога да се изразя така. Всъщност финансовата индустрия до голяма степен е осъзнала много от условията и бизнес моделите на технологичния бизнес и това ще продължава да бъде важно за бъдещето. Бил Гейтс oще през 90-те беше казал, че хората имат нужда от банкиране, но не от банки. В момента, разбира се, това е все още пресилено твърдение, защото банките заемат важно място в икономиката ни. Те са регулирани и това води до своите предимства, които утвърждават банките като институции. Това обаче не променя очакванията на потребителите нещата да се случват моментално. Наистина в сърцевината на бъдещето на финансовите услуги е осъзнаването, че всичко трябва да се случва незабавно, тук и сега. Независимо дали става въпрос за оценка на кредит, за инвестиционно решение или за някакви съвсем различни нужди, за които трябва помощ от финансов инструмент - клиентите ще стават по-малко толерантни към забавяния.

Според вас къде се намира европейският пазар по отношение на финансовите иновации?

Бих казал, че Европа се справя доста добре - може би дори е на второ място след Азия по отношение на иновации и навлизането на финтех компании на пазара. Разбира се, има огромни предимства, ако например решиш да въведеш нов продукт на пазара в Китай - за много кратко време той може да достигне до милиарди. В Европа въпреки стандартизираните регулации не можем да говорим за общ пазар, тук има голям набор от културни специфики, разплащателни системи, различни валути. Езиковите различия също до някаква степен ограничават възможността за бързо разпространение. Безспорно пазарът в Китай с цялата финансова технология, управлявана и внедрена в мощни компании, като Alibaba например, генерира огромен поток. Влизайки в него, ти имаш готови успешни дигитални решения, които милиони, ако не и милиарди клиенти вече използват, и единственото, което остава да направиш, е просто да внедриш финансова услуга в този процес. Тази връзка между финтех и онлайн търговия или общи дигитални платформи все още не може да бъде намерена в Европа или САЩ. Виждаме, че на тези пазари дори и гиганти като Facebook или Apple все още не могат да пробият със своите финансови иновации. Ако наистина искате да видите какво крие бъдещето за финансовите институции, бих насочил към феноменалните примери на Nubank в Латинска Америка, Tinkoff в Русия или Kaspi в Казахстан.

Как се справя tbi с внедряването на подобни иновации за своите клиенти?

Ние вече сме постигнали много неща, но основният смисъл на иновацията е, че тя никога не спира. В света, в който живеем, всичко се променя постоянно, и то с такава скорост, че не можем да си позволим да си почиваме. Трябва постоянно да мислим в посока подобрение на клиентското преживяване - какво ново можем да въведем като решение и каква стойност можем да добавим. tbi определено напредва по-бързо, отколкото пазарът е готов. Но в същото време сме наясно, че тези тенденции се променят, следователно клиентите и търговските ни партньори очакват от нас повече. Въпреки че невинаги знаят какво искат, ние трябва да сме една крачка пред тях и да ги изненадваме, като успоредно с това оправдаваме техните растящи очаквания. И това не е нещо, което може да се измери по някакъв начин - то е постоянно, а ако спреш, рискуваш да загубиш играта. Разбира се, има толкова много неща, които чакат да бъдат подобрени, особено когато пред теб стоят тези успешни глобални примери. Същевременно всеки измерва иновацията през своята лична перспектива - някой я приема като спестени часове, друг я измерва в степен на ангажираност или монетизация. Затова е много трудно да се отговори къде точно е tbi в цялата картина. За мен е важно най-вече къде се намираме по отношение на културата на иновации в организацията ни, за да може тя да помогне за постигане на бъдещите ни цели. А това със сигурност се случва.

Можете ли да дадете примери или планове за това какво ново ще предложи tbi на клиентите си през следващата година?

Ние продължаваме да се развиваме в две посоки. От една страна, се опитваме да удовлетворим нуждите на търговските ни партньори с цел да реализират повече продажби. Следователно за нас е от първостепенно значение да рационализираме подходящи решения на техните проблеми по възможно най-интуитивния начин. През 2024 г. планираме да предложим продукт, наречен tbi Pro, насочен към бизнеси. Чрез него търговските ни партньори ще могат не само да продават на клиенти, но и на други бизнеси. Що се отнася до крайните потребители, все още има много неща, които трябва да бъдат направени, за да можем да покрием напълно нуждите им. В най-скоро време предстои да стартираме Apple Pay. Целим се да добавим кредитни решения, за да осигурим безпроблемно клиентско преживяне - като започнем от офисите и завършим с мобилното ни приложение. Искаме да повишим функционалността на ежедневните банкови плащания, защото ние предлагаме уникален, безплатен и ежедневен модел, който покрива всички видове плащания в евро и левове. Като цяло бих казал, че нашата крайна цел е да осъществим ултимативната връзка между потребители и търговци - клиентите да получат достъп до най-добрите оферти от нашите търговски партньори и да имат възможността да разполагат с пари по всяко време, за да пазаруват каквото поискат на момента и след това да разделят плащанията си на вноски чрез нашето мобилно приложение.