🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Каква трябва да е политиката на България спрямо съседите през 2023 г.

Конфликтът в Украйна ще продължава да оказва влияние върху Западните Балкани и Турция

На изборите в Турция шансът е на страната на Ердоган
На изборите в Турция шансът е на страната на Ердоган
На изборите в Турция шансът е на страната на Ердоган    ©  Reuters
На изборите в Турция шансът е на страната на Ердоган    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Изминалата година беше наситена със сътресения. Без никакво преувеличение войната в Украйна промени Европа, а с нея и България. В непосредствена близост до нашите граници се водят бойни действия в мащаб, невиждан от 1945 г. насам. Разрушени са многохилядни градове, както и гражданска инфраструктура. Милиони са бежанците, приютени в страните от ЕС. България нямаше как да не изпита ефектите на конфликта. Като се започне от прекъсването на газовите доставки, мине се през дебатите по повод изпращането на оръжие и разполагането на сили на НАТО и се стигне до десетките хиляди украински граждани на наша територия. Външната политика присъстваше живо в българския обществен живот, колкото и да бяхме фокусирани върху вътрешните си проблеми и най-вече нестабилността на управлението и безкрайния цикъл от избори.

Идната 2023 г. няма да е по-различна. Войната в Украйна едва ли ще приключи. Противостоенето между Запада и Русия също ще продължи. Иска или не иска, българският политически елит ще трябва да се придържа - къде на думи, къде на дела - към линията на ЕС и НАТО.

Конфликтът ще оказва влияние върху нашите непосредствени съседи в Югоизточна Европа. Да започнем със Западните Балкани. ЕС е решен да наложи отново водещата си роля и да ограничи, доколкото е възможно, присъствието на Русия и Китай, които набраха влияние през последните десетина години. Единственият способ за това е подсилване на политиката за разширяване. То включва тласък в преговорите за членство с Черна гора, Сърбия, а от миналата година и със Северна Македония и Албания, премахване на визовия режим с Косово, засилено сътрудничество в областта на нелегалната миграция от трети страни, нови парични средства за адаптация на икономиките и институциите към европейски политики в ключови сфери като т.нар. зелен преход. Този месец ЕС на практика съживи и Берлинския процес, чиято задача е да създаде единен регионален пазар в Западните Балкани като стъпка към членство.

За да докаже себе си, ЕС ще се опита да намери трайно решение на Косовския проблем. Вместо да работи "на парче" и да гаси периодични пожари (както стана през изминалата година във връзка с периодичните кризи около регистрационните номера на колите в населеното със сърби Северно Косово), Службата за външно действие на ЕС ще работи по споразумение за нормализиране на отношенията между Белград и Прищина. То може да включва признаване на независимостта на Косово в замяна на широка автономия на сръбската общност. Изгледите за подобна сделка не са особено добри, но залогът е огромен. Евентуално споразумение между Сърбия и Косово буквално ще отприщи процесите на интеграция в Западните Балкани и ще ограничи влиянието на Москва в сръбската политика.

Идната година може да доведе и до промяна в съседна Северна Македония. Управляващият Социалдемократически съюз (СДСМ) все повече губи сила. Опозицията в лицето на ВМРО-ДПМНЕ всячески ще се опитва да предизвика предсрочни избори, които да спечели убедително и да принуди албанските партии - най-вече Демократическия съюз за интеграция (ДУИ) - да встъпят в коалиция. ВМРО-ДПМНЕ събра популярност отчасти и поради натиска на България върху Северна Македония посредством ветото за начало на преговори за членство в ЕС. Но веднъж дошла на власт, партията може и да направи завой по въпроса за конституционната поправка и включването на българите като общност. Подобна преориентация обаче ще изисква както време, така и гаранции от страна на София и ЕС като цяло. С други думи, сагата около Македония, на която бяхме свидетели през първата половина на 2022 г., може отново да дойде на дневен ред догодина.

Избори със сигурност предстоят в Турция. През май или юни Реджеп Тайип Ердоган ще се опита да бъде преизбран като президент, въпреки че популярността му е на най-ниското си ниво, откакто застана начело на Турция преди две десетилетия. Високата инфлация и икономическата несигурност подкопава позициите на управляващата Партия на справедливостта и развитието (АКП), която ще се състезава в парламентарни избори, паралелни на президентския вот. Въпреки всичко шансът е на страната на Ердоган. Изборната надпревара не е при равни условия, тъй като ресурсите на държавата, медиите и институциите са в ръцете на президента. Обединената опозиция е раздирана от противоречия и още не е излъчила общ кандидат. Ердоган се радва и на външна подкрепа, тъй като последните години нормализира отношенията с редица държави съперници (Гърция е единственото изключение), а в момента играе и важна роля в конфликта в Украйна. Управляващите в Анкара започнаха щедро да раздават пари, вдигайки заплати и пенсии, предоставяйки евтини кредити и давайки старт на щедри социални програми.

Евентуална загуба на Ердоган на изборите би била добра за самата държава, но крие рискове, включително за ЕС. Ако сегашният президент не признае загубата си, в Турция ще последват протести по подобие на лятото 2013 г. и съответно репресии. При такъв сценарий нищо чудно в Брюксел да се заговори отново за санкции. Това ще отвори разлом между държавите членки. България, за която Турция е изключително важен съсед по ред причини, вероятно ще е сред настояващите отговорът да е мек и Ердоган да не бъде изолиран. София едва ли ще е в първите редици на този дебат обаче. Вероятно ще се скрие зад гърба на Германия, която ще заеме подобна позиция. Както може да се очаква, войната в Украйна ще е коз в ръцете на Ердоган. Никой не би желал да види Турция изцяло в орбитата на Русия вместо в като цяло неутралната позиция, която заема понастоящем.

Каква следва да е българската политика спрямо съседите? Тя трябва да почива на прагматична оценка на собствените й способности. България няма възможности да влияе кой знае колко върху никой. Дори и върху Северна Македония, чиито ръце успя да извие с ветото. Целта на София е да способства, доколкото е по силите й, за по-нататъшното разширяване на ЕС, но и НАТО - например към Босна и Херцеговина, а защо не и Косово. България трябва да подпомага и да работи активно за енергийната и инфраструктурната свързаност на региона - приоритет, който си постави по време на председателството на Съвета на ЕС през 2018 г. Но на първо място е необходимо нашата страна да оправи собствения си двор. Докато България е завладяна държава, в която царуват корупция и безотчетност на всякакви нива, тя ще си остане в графата "пасиви" за ЕС, вместо да помага с примера си на политиката за разширяване.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 2

    В текста има фактологически неверни твърдения, от които г-н Бечев , естествено, тегли-и-и-и подходящите политкоректни изводи.

    1. Не е вярно, че " ЕС ще се опита да намери трайно решение на Косовския проблем", по простата причина, че страни от ЕС в битността си и на страни от Нато (Италия, ОК,Франция, Белгия, Германия) през 1999 г с войната в Югославия предизвикаха т.н. Косовски проблем, разделяйки механично "Барутния погреб на Европа".
    В резултат и до ден-днешен 1/4 от страните-членки на ЕС не признават Косово за независима държава.
    Единственият печеливш от Косовската криза са САЩ, чиято първа грижа веше в размирната територия да пръкнат най-голямата се военна база - Бондстийл, която - естествено! - е с екстериториален статут, т.е. не е подчинена на законите на Косово.
    Смисълът на съществуването на Косово е копие, забито в тялото на Европа, което винаги може да се завърти в раната и да се предидвика обелно кървене. Което се вижда и от сегашната ситуация между Мала Албания и Сърбия;

    2. Не е вярно за "натиска на България върху Северна Македония посредством ветото за начало на преговори за членство в ЕС". Това беше така на национално ниво, но не и на политическо, когато краткото правителство на Кироасен с поредната Козашка коалиция в НС неглижираха настроенията в обществото и направиха точно обратното натях. После се чудим защо населението не ходи на избори... Въпреки откровено антибългарското говорене на всякакви равнища, ВМРО-ДПМНЕ ще бъде търсен партньор на Брюксел по простата причина, че целта от "присъединяването" на БЮРМ е чисто феодална - още едно графство под скиптъра на неолибералния глобализъм;

    3. Не се основава на нищо, освен на желание, Ердоган да не спечели изборите. Пропуска се очебийния факт, че лавирайки мужду Русия и САЩ, Турция на Ердоган се правръща във все по-незаобилокил фактор на Балканите, в Кавказ и в Близкия Изток. Турция с всеки изминал ден става страна, с която не можещ да не се съобразяваш, а не просто географски статист, както я описна г-н Бечев.
    Мисля си, че за БГ е от съществена важност коя от свръхсилите - Русия или САЩ - ще я трампи на Ердогат срещу отстъпки по други теми.

    С васалната си външна политика пред БГ няма друга възможност, освен да стане разменна монета.
    В кесията на Турция...

    Нередност?
  • 2
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 1

    До коментар [#1] от "D-r D":

    Пациентът, представящ се за интернет "доктор", отново се е изср@л тук. Време е Капитал да въведат малко хигиена и да блокират поне един от неговите няколко кремълски тролски профила тук.

    Нередност?
  • 3
    jug16721977951156171 avatar :-|
    Mabel Scott
    • - 2

    До коментар [#1] от "Dr. D":

    You are extremely talented to be able to supply such interesting information, in my opinion, because the post is pretty nice and significant https://rollingball3d.com

    Нередност?
  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Скъпи модератори, убеден съм, че перфектно се оправяте с въведените от Иконо Правила за ползване на форумите, защото мои коментари изчезват светкавично.
    В този ред на мисли, ви подсещам да приложите на основание съдържанието на т.3 подточка първа, трета и пета предвидените санкции към автора на # 2
    и на основание съдържанието на т.3 подточка десета предвидените санкции към автора на #3.

    Иначе бих предложил Правилата ви да се упростят и да се сведат до точка единствена: Заличават се всички коментари на D-r D, които някой по някакъв повод не харесва.

    Нередност?
  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D

    "Опростят", разбира се.

    Нередност?
Нов коментар