Предизвикателство за Цар Кеш

Финтех секторът в Африка е различен от този на Запад, с хибриден модел, който обслужва клиентите където и да са, казва Тайо Овиосу, основател и главен изпълнителен директор на Paga

Африка е вторият по големина и вторият по население континент, но въпреки това остава на повече от десетилетие зад останалата част от света по отношение на финансовите услуги. Цели 57% от африканците нямат банкова сметка, като голяма част от тях са в по-големите икономики. В Нигерия, най-многолюдната страна на континента, този процент е 60, в Мароко - 71, а в Кения, дори и с успеха на m-Pesa, популярна услуга за мобилни разплащания, той е 45. Кешът все още е цар в Африка, като се парите в брой се използват при 90% от всички транзакции.

Африканските банки се опитват да се справят с проблемите, свързани с достъпа до финансиране и използването на пари в брой, но нямат успех в банкирането на дребно. Това се дължи най-вече на неефективните банкови операции, които не улесняват обикновените хора да ги използват. В някои страни регулаторните изисквания към банките оскъпяват обслужването на африканските потребители с ниска покупателна способност. Брутният вътрешен продукт на човек от населението в Африка е най-ниският от всички континенти. Именно тук финтех компаниите навлязоха с иновативни подходи, които могат да обслужват голям брой потребители на по-ниска цена.

Това все още е зародишът на финтех сектора в Африка, но предзнаменованията са добри. Средната класа се разраства, а нуждите на потребителите нарастват. Те искат алтернативни начини за удобно плащане, достъп до заеми за всичко - от наем или покупка на жилище до автомобил, както и начини за увеличаване на богатството си. Малките и средните предприятия (МСП), които са жизненоважни за всяка икономика, искат да цифровизират бизнеса си и търсят финансиране, необходимо за развитието им, извън традиционните банки.

Финтех бизнесът в Африка има различен характер от този на Запад, тъй като динамиката на пазара е различна. В днешна Африка проникването на смартфони остава ниско (едва 20% в Нигерия), разходите за данни са високи (1 GB мобилни данни струва 1.62 долара в Нигерия в сравнение с 0.12 долара в Италия) и все още има значителен брой хора, които не са онлайн.

Парите в брой все още са царят в Африка, където се използват в 90% от всички транзакции.

Данните на Международния съюз по далекосъобщения сочат, че приблизително 75% от населението на Африка на юг от Сахара все още няма достъп до интернет и не го използва. За да успеят, компаниите трябва да приложат хибриден онлайн офлайн бизнес модел, който да стига до клиентите, където и да се намират те.

Първите финтех компании в Африка се фокусираха върху основните финансови услуги и трябваше да изградят собствена инфраструктура, тъй като такава не съществуваше. Това включваше цифрови портфейли, които работят със или без мобилни данни; свързаност с банки и компании, за да се даде възможност за безпроблемни парични преводи и плащания на сметки; и физическа дистрибуторска мрежа за търговия на дребно, която разчита на местните собственици на магазини, за да осигури на хората достъп до финансови услуги в кварталните магазини.

Начело застанаха компании като Fawry, Interswitch, m-Pesa, MTN, Orange, Paga и Wave. Тези фирми успешно трансформират икономиките, в които оперират. Те демонстрират ползите, които могат да бъдат постигнати в областта на финансовото приобщаване, икономическия растеж и създаването на работни места. Те също така изградиха основата на финансовите услуги, върху която същите тези компании и новите участници ще предоставят следващото поколение по-усъвършенствани предложения.

Според някои оценки броят на финтех компаниите в Африка е над 2500 - те предоставят онлайн плащания, плащания в търговски обекти, кредитиране на дребно, управление на благосъстоянието, застраховане, отворено банкиране и услуги с криптовалути. Консултантската компания McKinsey изчислява, че общите приходи на финтех компаниите през 2020 г. са били 4-6 млрд. долара. GSM асоциацията пресмята, че в Африка има 598 млн. мобилни парични сметки. Като цяло мобилната икономика е създала на целия континент над 300 хил. работни места пряко и 1.1 млн. непряко.

През 2023 г. ще станем свидетели на по-значителни партньорства между финтех компаниите, които ще ускорят предлагането на услуги за потребителите и за МСП. Стартъпите ще се съсредоточат върху по-малки, по-нишови възможности, които се основават на вече създадената инфраструктура. Например компания като Doroki или като Yoco, която иска да подражава на Square - система за разплащания в малкия бизнес, няма нужда да изобретява отново колелото на основната инфраструктура за разплащания, а може да използва цифровите основи, положени от други компании. По този начин ресурсите могат да бъдат съсредоточени върху нуждите на МСП, които биват обслужвани.

Същото важи и за компаниите, които предоставят разнообразни възможности на потребителите. Както видяхме в Азия и Латинска Америка, в Африка ще има експлозия на стартиращи компании, които се основават на финтех инфраструктурата, създадена през последните няколко години. Това ще спомогне за създаването на повече работни места и ще ускори икономическия растеж. Африка я очаква вълнуващо бъдеще, основано на трансформиращото въздействие на финтех.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved