Предизвикателство за Цар Кеш
Финтех секторът в Африка е различен от този на Запад, с хибриден модел, който обслужва клиентите където и да са, казва Тайо Овиосу, основател и главен изпълнителен директор на Paga
Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
Африка е вторият по големина и вторият по население континент, но въпреки това остава на повече от десетилетие зад останалата част от света по отношение на финансовите услуги. Цели 57% от африканците нямат банкова сметка, като голяма част от тях са в по-големите икономики. В Нигерия, най-многолюдната страна на континента, този процент е 60, в Мароко - 71, а в Кения, дори и с успеха на m-Pesa, популярна услуга за мобилни разплащания, той е 45. Кешът все още е цар в Африка, като се парите в брой се използват при 90% от всички транзакции.
Африканските банки се опитват да се справят с проблемите, свързани с достъпа до финансиране и използването на пари в брой, но нямат успех в банкирането на дребно. Това се дължи най-вече на неефективните банкови операции, които не улесняват обикновените хора да ги използват. В някои страни регулаторните изисквания към банките оскъпяват обслужването на африканските потребители с ниска покупателна способност. Брутният вътрешен продукт на човек от населението в Африка е най-ниският от всички континенти. Именно тук финтех компаниите навлязоха с иновативни подходи, които могат да обслужват голям брой потребители на по-ниска цена.
Това все още е зародишът на финтех сектора в Африка, но предзнаменованията са добри. Средната класа се разраства, а нуждите на потребителите нарастват. Те искат алтернативни начини за удобно плащане, достъп до заеми за всичко - от наем или покупка на жилище до автомобил, както и начини за увеличаване на богатството си. Малките и средните предприятия (МСП), които са жизненоважни за всяка икономика, искат да цифровизират бизнеса си и търсят финансиране, необходимо за развитието им, извън традиционните банки.
Финтех бизнесът в Африка има различен характер от този на Запад, тъй като динамиката на пазара е различна. В днешна Африка проникването на смартфони остава ниско (едва 20% в Нигерия), разходите за данни са високи (1 GB мобилни данни струва 1.62 долара в Нигерия в сравнение с 0.12 долара в Италия) и все още има значителен брой хора, които не са онлайн.
Данните на Международния съюз по далекосъобщения сочат, че приблизително 75% от населението на Африка на юг от Сахара все още няма достъп до интернет и не го използва. За да успеят, компаниите трябва да приложат хибриден онлайн офлайн бизнес модел, който да стига до клиентите, където и да се намират те.
Първите финтех компании в Африка се фокусираха върху основните финансови услуги и трябваше да изградят собствена инфраструктура, тъй като такава не съществуваше. Това включваше цифрови портфейли, които работят със или без мобилни данни; свързаност с банки и компании, за да се даде възможност за безпроблемни парични преводи и плащания на сметки; и физическа дистрибуторска мрежа за търговия на дребно, която разчита на местните собственици на магазини, за да осигури на хората достъп до финансови услуги в кварталните магазини.
Начело застанаха компании като Fawry, Interswitch, m-Pesa, MTN, Orange, Paga и Wave. Тези фирми успешно трансформират икономиките, в които оперират. Те демонстрират ползите, които могат да бъдат постигнати в областта на финансовото приобщаване, икономическия растеж и създаването на работни места. Те също така изградиха основата на финансовите услуги, върху която същите тези компании и новите участници ще предоставят следващото поколение по-усъвършенствани предложения.
Според някои оценки броят на финтех компаниите в Африка е над 2500 - те предоставят онлайн плащания, плащания в търговски обекти, кредитиране на дребно, управление на благосъстоянието, застраховане, отворено банкиране и услуги с криптовалути. Консултантската компания McKinsey изчислява, че общите приходи на финтех компаниите през 2020 г. са били 4-6 млрд. долара. GSM асоциацията пресмята, че в Африка има 598 млн. мобилни парични сметки. Като цяло мобилната икономика е създала на целия континент над 300 хил. работни места пряко и 1.1 млн. непряко.
През 2023 г. ще станем свидетели на по-значителни партньорства между финтех компаниите, които ще ускорят предлагането на услуги за потребителите и за МСП. Стартъпите ще се съсредоточат върху по-малки, по-нишови възможности, които се основават на вече създадената инфраструктура. Например компания като Doroki или като Yoco, която иска да подражава на Square - система за разплащания в малкия бизнес, няма нужда да изобретява отново колелото на основната инфраструктура за разплащания, а може да използва цифровите основи, положени от други компании. По този начин ресурсите могат да бъдат съсредоточени върху нуждите на МСП, които биват обслужвани.
Същото важи и за компаниите, които предоставят разнообразни възможности на потребителите. Както видяхме в Азия и Латинска Америка, в Африка ще има експлозия на стартиращи компании, които се основават на финтех инфраструктурата, създадена през последните няколко години. Това ще спомогне за създаването на повече работни места и ще ускори икономическия растеж. Африка я очаква вълнуващо бъдеще, основано на трансформиращото въздействие на финтех.
2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.