🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Уроците от загубата на познание

Преизобретяването на образованието ще помогне да се запълнят празнините в учебния процес, твърди Сал Хан, основател на Khan Academy

Образованието беше в криза още преди пандемията. През 2018 г. статистиката на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) показа, че 50% от учениците в 24 държави не владеят математика. Откакто пандемията ни удари, много проучвания показват, че нередовният достъп до обучение през последните две години и половина е влошил ситуацията още повече.

Това не е просто интелектуален дебат за все по-ниските резултати от тестовете. Става дума за водещ индикатор, според който стотици милиони млади хора не са способни да имат смислен живот, който им позволява да участват изцяло в икономиката и обществото. Нещо повече - по-необразованото население е по-нестабилно и по-податливо на демагогия, което вреди на всички.

И макар това да изглежда дълбоко обезпокоително, можем да погледнем към историята, където да потърсим напътствия как да подобрим нещата. Разполагаме с набор от инструменти, който ни позволява да дадем широк достъп до най-добрите практики от миналото - персонализация и майсторско обучение.

През IV век преди новата ера малцина са получавали подходящо образование. Ако обаче сте, да речем, син на краля на Македония, вашето обучение е било по-добро от това на повечето хора. Александър Велики е имал личен учител и това е бил Аристотел. Допускам, че Аристотел е постъпил така, както би направил всеки велик учител - концентрирал се е върху дискусиите и практиката, след което е донастройвал процеса на базата на това, от което ученикът се нуждае най-много. Младият Александър все още се затруднява да разбира теоремата на Питагор? Няма проблем. Просто ще отделим малко повече време за това. Александър вече владее военни тактики? Значи няма нужда да го отегчавате с неща, които вече са му ясни, може да преминем към по-стимулиращи теми. През по-голямата част от човешката история онези, които са имали късмета да получават образование, са се сблъскали с някакъв вариант на този персонализиран подход, базиран на уменията.

Нека се пренесем в XVIII и XIX век, когато започва да се въвежда утопичната идея за безплатно обществено образование и икономически не е било възможно всеки да получава личен преподавател. Вместо това човечеството заимства от индустриалната революция идеята за поточната линия, за да даде нещо по-рентабилно на по-голяма група хора.

Групирате учениците по възраст; прекарвате ги с точно определена скорост през стандартизирани учебни програми; периодично оценявате какво са запомнили; след 10-12 години сортирате "продукта" (т.е. учениците) в кариерни пътеки въз основа на тези оценки. Даден ученик все още не разбира как се степенува? Много лошо, време е да преминем към логаритми, въпреки че е невъзможно да научим логаритмите без опит в степенуването. Богатите семейства не се притесняваха от всичко това, защото все още можеха да наемат допълнителни преподаватели, гарантирайки, че персонализираният подход, базиран на уменията, все пак се случва.

За щастие вече съществуват инструменти, които намаляват на сблъсъка между фактори като персонализация, майсторство и цена. А предизвиканата от пандемия загуба на познание означава, че никога не е било толкова важно колкото сега хората да се възползват от тях. Например Khan Academy е създадена като организация с нестопанска цел, която да отговаря именно на тази нужди. Независимо дали самостоятелно или като част от група, всеки ученик със смартфон или евтин лаптоп получава достъп до безплатни персонализирани обучения и практически упражнения. Учителите и образователните инспектори могат да видят в реално време къде децата и младежите се нуждаят от допълнителна помощ, за да знаят къде да им я осигурят. Учениците с незавършено образование получават възможност, стимул и подкрепа да наваксат.

Ползите в този случай не са само теоретични. Например по време на скорошно съвместно изследване в 99 училищни района установихме, че учениците, които през учебната 2020-2021 г. са участвали по един час седмично в персонализирана практика по математика, базирана на уменията, са подобрили резултатите си средно с 19% в сравнение с прогнозираното въз основа на стандартизирани тестове, базирани на нормите преди пандемията. Връстниците им, които по време на пандемията прекарват по-малко от 15 минути седмично в персонализирани практики, са средно с 27% под нормите за растеж отпреди ковид. Прехвърлянето само на 10-20% от времето на учениците към обучение, базирано на персонализация и майсторство, видимо води до по-бързо овладяване на материята дори в сравнение с нормална година.

В допълнение към софтуера, който може да служи на учениците, вече предлагаме и безплатни уроци. За целта създадохме друга неправителствена организация, наречена Schoolhouse.world. Тя предоставя неограничено количество безплатни уроци на всеки, който се нуждае от тях (благодарим ти, Zoom, че осигуряваш безплатни лицензи, за да направиш това възможно). Услугата свързва ученици, нуждаещи се от подкрепа, с проверени доброволци, които постоянно получават по-високи оценки в сравнение с платените алтернативи.

Колкото и плашещ да изглежда проблемът със загубата на познание, единственото нещо, което ни пречи, са цинизмът и липсата на осведоменост. Инструментите са налице, просто трябва да спечелим учениците, учителите и родителите.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар