🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Безплатен обяд

Шефовете все по-отчаяно ще опитват да накарат служителите да се върнат в офиса

За да привлекат служителите обратно в корпоративните офиси, компаниите предлагат щедри - и все по-отчаяни - подаръци.
За да привлекат служителите обратно в корпоративните офиси, компаниите предлагат щедри - и все по-отчаяни - подаръци.
За да привлекат служителите обратно в корпоративните офиси, компаниите предлагат щедри - и все по-отчаяни - подаръци.
За да привлекат служителите обратно в корпоративните офиси, компаниите предлагат щедри - и все по-отчаяни - подаръци.

След дълъг период на локдауни голяма част от ритъма на живот се завръща. Сватбите отново започват, посетителите се стичат в ресторантите, а търговските центрове са препълнени. Единственото изключение е офисът. Типичният американски офис привлича не повече от една трета от служителите в определен ден, а средната посещаемост е малко повече от една четвърт.

За да привлекат служителите обратно в корпоративните офиси, компаниите предлагат щедри - и все по-отчаяни - подаръци. Един от примерите е храната. Технологичните гиганти отдавна осигуряват изискани ястия, приготвени от собствени готвачи, и неограничени закуски, за да задържат най-добрите таланти. Напоследък все повече компании предлагат безплатни обяди, барбекюта и списък с доставчици за храна, за да насърчат присъствието в офиса. Проучване на Fooda, която предлага програми за хранене на работното място, установи, че 80% от служителите са по-склонни да се върнат в офиса, когато е осигурен безплатен обяд.

Алкохолът е друг фактор, който привлича много хора. Microsoft предлага дегустации на бира и вино, а Blackstone има 600 кв. метра площ за разговори в своя офис в Ню Йорк. Навсякъде другаде бонусите варират от грижи за деца на място до химическо чистене и паркинг.

Google нае поп звездата Лизо за изпълнения пред служителите; GFP Real Estate, наемодател в Манхатън, организира ежедневни томболи за билети за мачове по американски футбол. Bloomberg предлага на служителите си дневна надбавка за пътуване до работа в размер на 75 долара.

Работните места с домашни любимци са във възход

Много от тях украсяват офисите си. Компаниите отделят средства за уютни салони, барове със сокове, стаи за медитация и фитнес зали на място, като целта е да създадат дом далеч от дома. Работните места, подходящи за домашни любимци, също са във възход. В 22 Bishopsgate в Лондон, където се помещава адвокатската кантора Cooley, на домашните любимци се предоставят собствени пропуски за сградата. Предлага се и широка гама от други удобства. Служителите в банката Credit Suisse имат достъп до ресторант със звезда "Мишлен" в сградата си в Ню Йорк. Офисът на козметичната компания L'Oréal в Хъдсън ярдс разполага със салон за маникюр.

Някои фирми дори се отказват от отворените офиси в полза на по-вълнуващи пространства. Sales-force откри ранчо сред секвоите в Скотс вали, а работните места, подходящи за домашни любимци, са в Калифорния, където ще се провеждат обучения за служителите, както и разходки сред природата, йога и уроци по готвене.

Citi откри център за младши банкери на испанското крайбрежие в Малага.

Най-ревностните привърженици на офиса предпочитат трудната любов. Компании като Goldman Sachs - чийто главен изпълнителен директор Дейвид Соломон нарече дистанционната работа "отклонение" - ограничават екстрите. През септември банката премахна една важна офис екстра - безплатното кафе. Тя също така отмени всички протоколи за ковид-19 и нареди на служителите си да се върнат към петдневна работна седмица. Ако морковите не подействат, други раздразнени работодатели също могат да преминат към използването на тояги.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved