Икономика на джакузитата

Глобалните сътресения предизвикаха сериозни колебания в цените на някои необичайни стоки

2023 г. ще донесе още повече ценови колебания, много от които ще се появят на странни места.
2023 г. ще донесе още повече ценови колебания, много от които ще се появят на странни места.
2023 г. ще донесе още повече ценови колебания, много от които ще се появят на странни места.    ©  Reuters
2023 г. ще донесе още повече ценови колебания, много от които ще се появят на странни места.    ©  Reuters

Ако движението на цените на активите е като влакче на ужасите в увеселителен парк, през 2022 г. релсите се разделят на две. Цените на акциите, които се сринаха в началото на пандемията, преди бързо да се възстановят, се сринаха отново през първата половина на 2022 г. Цените на персоналните услуги, като например билети за спортни състезания и обществен транспорт, бяха потиснати през по-голямата част от пандемията, но през 2021 и 2022 г. се възстановяваха стабилно.

2023 г. ще донесе още повече ценови колебания, много от които ще се появят на странни места. Размерът им ще зависи от два важни фактора: дълбочината на икономическото забавяне и продължителността на войната в Украйна. Може би най-забележителният ценови шампион са употребяваните автомобили. Неуредиците във веригите за доставки по време на пандемията доведоха до недостиг на важни компоненти, като например чипове за нови автомобили. Това повиши търсенето на употребяваните автомобили - цените скочиха с повече от 60% през 2021 г. Джакузитата са още по-странен пример. Затворени вкъщи и с много спестявания в резултат на правителствените стимули, много домакинства похарчиха средства, за да направят домовете си по-уютни.

По-високите цени на енергията водят до намаляване на търсенето на хидромасажни вани.

Сега обаче търсенето намалява. Санкциите срещу Русия, основен износител на нефт и газ, повишиха цените на енергията, което оскъпява използването на джакузита. В същото време инфлацията кара централните банки да повишават лихвените проценти, което затруднява вземането на кредити.

Пазарите очакват Федералният резерв да повиши основния лихвен процент до 4.25-4.5% до юни 2023 г. Това вещае лоши новини за автомобилите и други стоки за дълготрайна употреба, които често се купуват със заем. Положителната страна е, че ако имате спестявания, тези стоки скоро може да поевтинеят малко.

Ако обаче обичате омлети, е по-трудно да намерите нещо позитивно в ситуацията През 2022 г. яйцата са поскъпнали с 26%, след като през 2021 г. цените им вече се бяха повишили със 17%. Млякото също се представя зле, като от началото на 2021 г. цената му е скочила с 20%. И двете цени са силно зависими от цената на фуражите - друга стока, която беше силно засегната от войната. (Украйна и Русия са големи производители на зърно и заедно изнасят 12% от калориите, търгувани в света.)

Дълбочината на рецесията и продължителността на войната са трудни за прогнозиране. Но изглежда вероятно неочакваните колебания на цените от последните няколко години, които засегнаха и стоки от пилешки крилца до дървен материал, да продължат. Коя необичайна стока ще бъде следващата, която ще се качи на влакчето на ужасите?

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved