Нашата мрежа има ключова роля в стратегията ни за устойчиво развитие

Джейсън Кинг - главен изпълнителен директор и председател на борда на директорите на "Yettel България"

Джейсън Кинг - главен изпълнителен директор и председател на борда на директорите на "Yettel България"
Джейсън Кинг - главен изпълнителен директор и председател на борда на директорите на "Yettel България"
Джейсън Кинг - главен изпълнителен директор и председател на борда на директорите на "Yettel България"
Джейсън Кинг - главен изпълнителен директор и председател на борда на директорите на "Yettel България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Джейсън Кинг е главен изпълнителен директор и председател на борда на директорите на "Yettel България" от 2018 г. Преди да се присъедини към компанията, е заемал редица лидерски позиции, включително търговски директор на групата на VEON, доставчик на телекомуникационни и дигитални услуги и главен маркетинг директор в UPC и T-Mobile. Водил е програми за трансформация на бизнеса, преструктуриране и разрастване на компании като "Apple Чешка република" и "Telenor Дания".

Г-н Кинг, какви очаквате да са основните предизвикателства през телекомуникационната индустрия през 2023 г.?

- Телеком индустрията се стабилизира след ковид кризата, но продължава да изпитва редица предизвикателства, които трябва да бъдат адресирани.

Бих ги поставил в три основни групи. Първата засяга технологиите и способността на компаниите на пазара да монетизират тези решения и да ги превърнат в работещ източник на приходи. Тук можем да споменем концепции като изкуствен интелект, киберсигурност, метавърс решения, 5G мрежи, клауд гейминг и стрийминг, умни градове и др. Втората група обхваща макроикономическата обстановка и включва ESG политиките, бъдещето на работата, ситуацията в Китай и недостига на чипове, геополитическата обстановка и не на последно място - сделките по сливания и придобивания, на които сме свидетели през последната година. Разбира се, третата засяга регулаторната рамка и проблеми като сигурност на данните, предвидима бизнес среда и ясна държавна политика по отношение на комуникациите. Тези теми засягат телекомуникационната индустрия по целия свят, но част от тях са особено важни и в регионален контекст.

Какви иновации очаквате по отношение на продуктите и услугите на телекомите през 2023 г.? Каква е ролята на 5G в тази насока?

- Както казах, основното предизвикателство пред телекомите в момента е свързано с монетизацията и създаването на стойност от нови технологии. Тук голямо предимство имат телекомите, които са ориентирани към безжичното бъдеще, като нас. Със старта на нашата 5G мрежа ние представихме и първата услуга, която стана възможна благодарение на новата технология - Fixed Wireless Access (FWA). Тази възможност съществува отдавна, но досега е била забавяна заради ниската скорост, която не можеше да се мери с оптиката. 5G мрежата елиминира този проблем и отключи реално първата възможност за монетизация на 5G инвестицията. Ръстът в този сегмент е видим и в световен мащаб. В един пазар като САЩ например 50% от новите активации на широколентов достъп през първото тримесечие на 2022 г. идват именно от FWA*. Това е значителен ръст спрямо първите три месеца на 2021 г., когато новите активации са били 43%. Ние следваме този пулс и заради това залагаме на стратегия, фокусирана върху комбинирани оферти със смартфони и домашен интернет - стратегия, която се отплаща с ръст и на потребителската база.

Каква ще е следващата стъпка, как планирате да развивате 5G мрежата си през следващите години?

- Нашата мрежа е едно от най-силните ни предимства и има ключово място в стратегията ни за устойчиво развитие. Поставили сме си за цел да осигурим 5G свързаност за най-малко 85% от българското население до 2026 г., със скорост на връзка над 1 Gbps в градските райони (с население над 30 000 души). Горди сме, че нашата мрежа е отличена с пет последователни сертификата Best in Test от международната независима организация за сравнителен анализ umlaut, определяни като златния стандарт за качество. Отличията ни нареждат сред първите 25% топ мобилни мрежи, тествани и сертифицирани от umlaut в световен мащаб през 2021-2022 г.

През последната година като че ли всички започнаха да говорят за устойчивост и ESG. Очаквате ли този тренд да продължи и кои са приоритетните области в телеком индустрията?

- Отчитането на бизнес практиките и приноса на компаниите към глобалните цели за редуциране на въглеродните емисии ще станат задължителни за всички, така че този разговор ще остане релевантен.

Ние в Yettel имаме сериозна история в тази насока, така че за нас въвеждането на дългосрочна стратегия за устойчивост тази година беше следващата логична стъпка и съм щастлив, че бяхме сред първите компании, които представиха целите си пред всички. Този подход е част и от структурата на нашия бранд, който е основан на разбирането за прозрачност.

Нашата стратегия е съсредоточена в четири основни направления, свързани с областите, в които можем да намалим отпечатъка от дейността си и да окажем най-голямо положително въздействие. Темите, в които ще фокусираме нашите усилия в следващите пет години, са свързани с хората, околната среда, развитието на технологиите за устойчиво бъдеще и управлението, основано на почтеност и прозрачност. Във всяка от тях сме си поставили измерими цели, с които поемаме дългосрочен ангажимент пред обществото за прилагането на устойчиви бизнес практики.

Тук ще посоча само някои от целите, които си поставяме. Една от тях е свързана с равнопоставеността, която осигуряваме - желанието ни е до 2028 г. 40% от технологичните роли в компанията да се заемат от жени. Това е важна тема и е част от диалога на световно ниво за работната среда и равните възможности.

Друга стратегическа тема за нас е опазването на околната среда и намаляването на електронните отпадъци, които са най-бързо растящият поток от отпадъци в света. Стартирахме нашата кампания "Рециклирай и спести" именно в отговор на този проблем и успяхме за 2021 г. да опазим околната среда чрез събиране на 21 586 кг стари електронни устройства. Инициативата дава възможност на потребителите да върнат старо устройство и да получат отстъпка за ново. Мотивирани от тези резултати, сме си поставили за цел до 2028 г. да съберем 127 тона електронни отпадъци и да редуцираме с 40% отпадъците от опаковки, генерирани от собствените ни дейности.

Намаляването на въглеродните емисии също е сред значимите ни цели, тъй като ICTиндустрията, от която телеком индустрията е част, допринася за 3-4 % от глобалните парникови емисии. Това е двойно повече спрямо гражданската авиация и ние не можем да останем безразлични към този факт, затова вече правим редица промени в компанията, които ще доведат до по-голям дял на зелената електроенергия, използвана в дейността ни.

Как доказвате, че темите за устойчиво развитие са разбрани от мениджмънта и служителите на Yettel?

- Планирали сме множество обучения, с които ще ангажираме нашите служители на всички нива с въпросите на устойчивостта. Поставили сме си задачата до края на 2023 г. 100% от ръководството да преминат през тях, както и 50% от служителите. Допълнително предвиждаме вътрешни подкасти, уебинари, онлайн курсове и вътрешни предизвикателства, с които да мотивираме хората да се запознаят в дълбочина с темата и да я припознаят като своя. Също така създадохме ESG Crew, съставен от 20 доброволци, които разработват нови подходи, за разпространяване на идеите за устойчивостта в организацията. Тези принципи не са нови за нашите служители, тъй като те са дълбоко заложени в цялостната бизнес стратегия на Yettel.

* Според данни на Leichtman Research Group